Nagy a szarértelem fideszéknél...a fideszesek erre szavaztak:
Az idei büdzsé eredeti javaslata 169 milliárd forintos nettó e-útdíjbevétellel számolt, ami több mint 35 milliárd forintos emelkedést jelentett a 2014-es tervhez képest. A költségvetési vita során azonban ezt átírták, a végszavazásra váró tervezet már csak 149 milliárd forintos bevétellel számolt, ami 16 milliárdos pluszt jelentett volna. A 2014-es e-útdíjbevételek viszont elmaradtak a tervtől: a Napi.hu információi szerint 133,9 milliárd forint helyett 127-129 milliárd forint folyt csak be, amihez képest az idei előirányzat már 20-22 milliárdos többletnek felel meg.
Megemelték az e-útdíjat
Egészen december 10-éig úgy tűnhetett - sőt, a költségvetési törvényben most is ez szerepel -, hogy ezt a többletet kizárólag a nehéz tehergépjárművek kül- és belföldi üzemeltetőitől szednék be, ám az nemigen volt ismert, hogy milyen módon. Logikus lett volna például a környezetvédelmi besoroláson alapuló díjkategória-rendszer átszabása úgy, hogy a korszerűtlenebb, szennyezőbb járművek után fizetendő tarifákat emelik meg nagyobb mértékben.
Ehelyett a fizetős úthálózat kiterjesztése mellett döntött a szaktárca, továbbá általános tarifaemelést hajtottak végre. Utóbbi azt jelenti, hogy járműkategóriától és környezetvédelmi besorolástól függetlenül 5 százalékos drágulás lépett életbe január 1-jétől. A régi és az új tarifákat mutatja az alábbi tábla:
http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/fizetos_m0_es_utdijemeles_meglepot_huzott_a_kormany.591652.html