Előre mozdony zárlata
A motor két kefetartója eltér. Az egyik szigetelt, a másik nem. ellenőrizni kell a szigetelőgyűrű állapotát, ne legyen sérült. Kicsi alkatrész, de ha hibás, nagyot lehet vele szívni. A menetes kefetartókra csavarható gyűrűk hossza sem azonos emiatt, a szigeteletlen oldal hosszabb, a szigetelt oldali gyűrű rövidebb. A kefetartó sapkái azonos méretűek. De ezek se érjenek együtt a mozdonyszekrény ovális kivágásába.
Az egyik pólus a mozdony alváza, kasztnija. Ezért a kerékáramszedők sem egyformák-ügyelni kell a szerelésnél a helyes irányra, két teljesen egyforma kerékáramszedő nem használható-erre egy zárlatos alváz után jöttem rá. A szigeteletlen és szigetelt-bakelites részeknek egy oldalon kell lenniük, nem lehetnek átlósan-így jártam, nem ment. Csere után ment, megy.
Tekercsvizsgálat: az ellenás értékét én sem ismerem, más módszert szoktam használni: feszt adok a vizsgálni kíván tekercsre és egy vas csavarhúzóval ellenőrzöm a keletkező mágnesesség erejét. Eddig bejött (2 Előre mozdony-tegnap jött a 3. egy nagyon korai papírdobozos készlet részeként fekete házas piros tolattyús trafóval, segédfüles lemezsínekkel; Előre gépes egykor óraműves MÁV 275 gőzmozdony, két motorkocsi esetében).
Hiba lehet még a kommutátorra erősen nyomódó szénkefe, a sapkák csavargatásával, esetleg a keferugó finom beállításával lehet hangolni. Tápfesz kell hozzá.
Koszos kommutátor: a motor kefeoldali pajzsa mellett óvatosan egy vékony csavarhúzó hegyét szoktam bedugni és kézzel forgatom a motort, a hegyen fennakadnak a koszok. Kiveszem a húzót és kézzel vagy valamilyen törlővel lepucolom a fejét többször megismétlem. Utána előfordulhat, hogy a kefék nyomóerején állítani kell. Ha olajos, koszos a szénkefe, ki kell őket szedni, a kommutátorral érinkező fejről lehúzom a mócsingot, ha van, illetőleg letakarítom a rárakódott nagyon vékony szennyréteget, hogy ismét látszon a kefe rézzel érintkező felülete. Ezután kefék vissza, sapkáká vissza és futópróba közben a kefék beállítása a sapkák csavargatásával.