Hello holovicc! Te véletlenül nem a Davidovics vagy a Hitspaceből? ;)
Igazán dícséretre méltó a Kurzweil jelen törekvése, csak szerintem kicsit érdekes hogy eddig meg aludtak és eszenciálisan a K2000 szériát adták el újabb és újabb köntösben. (lásd. K2500, K2600, PC3 stb) Lehet itt amúgy büszkén mindenféle csoda DSP-kre mutogatni, jellemzően senki nem ez alapján választja a hangszereit és főleg itt nem a digitális zongorákat. Mint írva vagyon, a Forte egy béta cucc jelen pillanatban, millió feletti áron. Ennek itt mikroszkópikusan elenyésző a piaca, mint ahogy V-pianot sem sokan vettek szerintem az országban, nem nem mert szar, hanem mert drága! Ehhez kapcsolódóan, a Roland amúgy nem is dobálózik hiper-gyors és új fejlesztésű DSP-k reklámozásával, náluk az eredmény önmagáért beszél ha valaki próbálta, hallotta már (én többször is!). A V-piano ugyanis egy egyáltalán nem bagatell dolog. A szakmában nincs rá példa a Viscount cégcsoport által is csak jóval később kifejlesztett és legalább olyan drágán árazott Physis Pianon kívül, hogy olyan akkurátus modellezést nyújtson paraméterezhetően, mint a V-piano. Ellenben a Physis nem is abban a verzióban, hanem sokkal mesterkéltebb és butább hangzással került forgalomba, mint ahogy először bemutatták! Ebből következtően a V-piano jelenleg ellenfél nélküli. A szoftveres megoldások, mint Pianoteq is messze lemaradnak a Rolandtól, aki azért nem ma kezdte a fizikai modellezés történetét, gondoljunk csak a VK7-re a 90-es évek derekén és jópár gitár/erősítő szimulációra! A történetben tehát jóval korábban már elegendő DSP kapacitás állt rendelkezére, amivel meglehetett jóval bonyolultabb kérdéseket is oldani, mint amire a Kurzweil ma lövi el a töltényeit. 16GB minta kijátszása? Ehhez nem kell hiper-multi-DSP vagy FPGA vagy bármi, ehhez memória kell legtöbb, tudjuk ezt a PC-k laptopok világából is, ahol a giga könyvtárak 10-14 éve piacon vannak. Mást meg mit kell tudjon egy hangszer? A midi 30 éve teszi a dolgát és ahogy egy M1-el lehetett 1991-ben már muzsikálni (példa rá a fél zenei sztárvilág), azóta a PCM playing alapú hangszerek, zongorák egyáltalán nem igényelnek akkora űrkorszaki fejlesztéseket, mint amivel a Kurzweil ma nyomul. Ebben az olvasatban pont az jön le, hogy ők csak jóval hiperebb hardverrel tudják még csak MA azt megoldani, amit mások évek óta rutinszerűen nyomnak (ott a Yamaha Motif XF a Flash playinggel, ott a Korg Kronos az SSD-vel...).
Mégegyszer kérdem: mit csináltak 20 évig Kurzweilék, miért fakó, kopott, ósdi zongoramintákkal tömték az újabb modelljeiket? Oké hogy ott a VAST szintézisük, de az nem akusztikus vonalra gyógyszer és ellenben bitang nehéz megérteni és programozni, ráadásul JÓL programozni! Nézd csak a Korg Kronost! Ott van értelme a DSP növelésnek, ellenben intuitív hatalmas displayen tudod programozni. A Kurzweil ebben is a 20 éve divat volt 240x64 képpontos monokróm csík kijelzőt tolja a vásárlóinak (legalábbis a PC3-ig ez van ha jól tudom), de miért is ha annyira úttörő a fejlesztésekben???
Szóval nehéz ügy ez, a mundért védeni de nem sok értelme van. A piacnak elenyésző része vesz Kurzweil terméket akár csak a Yamaha dolgait nézve is, ami már csak a zeneiskolák jó részénél állandóan megtalálható és akkor még csak egy márkát említettem!
Azt se feledjük, a Kurzweil évekig halott volt, adták vették és olyan jellegű gyártási, szerelés-minőségi problémákkal küzdött mondjuk a K2000, 2500 között, ami egy gyártóra sem volt jellemző azelőtt. (MEO-n átment zárlatos, kontaktos alaplapok, töredező kalapácsmechanikák, akinek volt Kurzweile, biztos emlékszik a gyakori szervízlátogatásokra!)
A PC-s hangkönyvtárak kitárgyalása úgy érzem nem itteni téma, de röviden, a világ nagy része VST-zik, a vasak visszaszorultak, tehát ez újabb hamis dolog hogy semmire nem jók és hibásak lennének...
Hangminták felvétele: a Rolandnál is így reklámozták a Fantom X-ben debütált negyed hangonként, 4 dinamikán mintavett nagyzongora hangot, elkövetője Dan Blessinger (Martinsound - USA), mely elsőnként volt elérhető szintiben ilyen részletességgel a korábbi 3 minta / oktáv szokáshoz képest, viszont minderre elég volt 64MB a Rolandnak tárolásilag, az is 16bit/44.1kHz-re számolva! (Jellemzően amúgy 50%-os PCM mintatömörítés bevett a szinti technológiáknál ma.) Nyilván a PR sem utolsó tényező az efféle dolgoknál mellesleg, gondoljunk csak PC vonalon az Abbey Road Studio nevével fémjelzett Kontakt könyvtárakra stb...
Ha hozzátehetem, a szakma sok hangmérnök kiválósága terén, akusztikus reprodukciókban feltétlen Prof. Keith O. Johnson neve a legpatinásabb, érdemes utánaolvasni! http://www.referencerecordings.com/about.asp Pl. csinált a Native Instrumentsnek is szimfonikus könyvtárat.
A többivel többé kevésbé egyetértünk. Főleg abban hogy mindenkinek az egyéni ízlése a mérvadó, érdemes tehát próbálgatni a hangszereket.
Kösz a kommented! ;)