A múlt héten végigutaztam egy igazi vicinálison, a 113-as vonalon Nyíregyházától Mátészalkáig.
A járművekre és az utazási komfortra nem lehet panasz, hiszen a 400-as sorozatú Bz-k (InterPici) közlekednek itt
Sajnos a vonal katasztrofális állapotban van. Úgy gondolom, hogy pályafenntartás nem létezik ezen a szakaszon. A Nagykállótól majdnem Kállósemjénig tartó 20-as lassújelet már évek óta nem tudják (akarják?) megszüntetni, de most újabbak születtek.
Néhány hete Máriapócstól a 293-300 szelvények között 10-es, a 300-306 között 40-es, a 306-321 között 20-as, a 321-323 között 30-as, a 323-337 között 10-es, a 337-341 között 30-as, a 341-343 között 10-es, a 343-350 között 30-as, a 350-től Nyírbátorig (kb. 380 szelvény) 40-es lassújelek vannak kitűzve. Nyírbátortól Mátészalkáig a hézagmentes pályarészen is sok a 40-es szakasz. Ennyire kemény volt a tél?
Sajnos ezek a pályaállapotok kódolják a kb. 15-30 perces késéseket a végállomásra érkezésnél. Következmény: csatlakozás lekésés Nyíregyházán.
Kiszámoltam egy Mátészalka-Nyíregyháza közötti személy szakaszonkénti átlagsebességét:
Mátészalka-Nyírmeggyes: 40 km/h
Nyírmeggyes-Hodász: 42,8 km/h
Hodász-Nyírcsászári: 48 km/h
Nyírcsászári-Nyírbátor: 50 km/h
Nyírbátor-Máriapócs: 16,5 km/h
Máriapócs-Kállósemjén: 30 km/h
Kállósemjén-Nagykálló: 21,6 km/h
Nagykálló-Nyíregyháza: 36,5 km/h
Ezért tart kb. két óráig megtenni ezt az 58 km-es távolságot. Ami nagyobb probléma, hogy a Nyírbátor-Nyíregyháza közötti 40 km kb. másfél óráig tart.
Vajon fogják-e javítani ezeket a pályarészeket a közeljövőben, vagy marad a régi módszer: a menetrendet igazítjuk a pályához? Ezzel aztán még tovább lehet csökkenteni az amúgy sem nagy utaslétszámot.