Természetesen nem az az árnyoldala a KGST-nek, hogy az Ikarus az egész szovjet tömböt elláthatta autóbusszal, hanem hogy csak azzal, és a saját ötletek, fejlesztések, típusok központilag tíltottak voltak.
Volt egy nagyon jó tulajdonságokkal rendelkező magyar kisautó, a Pente 500, amit központi utasításra nem engedtek sorozatban gyártani.
A magyar tehergépkocsigyártást szintén leállították (úgy hallottam, az IFA-áradat tett be a Csepelnek).
A motorkerékpárgyártást úgyszintén.
De később is jellemző volt, hogy a magyar ötletek valahogy mindig elhalnak: a Videoton jelentett be még az 1990-es évek közepén egy video-walkman nevű újdonságot - hát erről azóta sem hallottam többet.
A számítógépes mágneslemez ("floppy") is magyar találmány, de nálunk odefenn ebben sem láttak fantáziát - nemúgy a japánok.
Szóval mindenekelőtt olyan vezetés kell a kormánynak, amely megbecsüli és támogatja a hazai vállalatokat és fejlesztéseket; a mostani, a Fidesz nem tudom, mit lelkendezik azon, hogy néhány külföldi vállalat itt gyártatja a termékeit. Persze jöhetnek, mert munkát adnak, de azért elsősorban a magyarok létezzenek már, ha nem nagy elvárás ez.