A Kengyelfutó NEM új találmány.
1973 nyarán Börgöndről Debrecenbe költözött ( Kossuth laktanya) a Légvédelmi Kiképző Központ.
Ez kb. 200 katonacsalád és kb. 1100+800 sorkatona városba költözését jelentette.
Az 1100 katona a Kossuthba költözött a másik 800 (ráfosok) a Bocskai laktanyába.
Ezeket a fiúkat (ha jól viselkedtek ??) három hetente engedték haza. Tehát szombaton vagy pénteken (akkor még csak minden második szombat volt szabad) megjelent Debrecen vasútállomáson úgy 500-600 sorkatona.
Közülük úgy 400 fő vagy több Budapestre illetve ottani átszállással a dunántúlra igyekezett.
Ezért a MÁV kitalálta, hogy indít egy "mentesítő vonatot". ez a vonat csak 2.osztályú kb. 7-8 db kocsikból állt, M62 húzta és Debrecenen kívül csak Szolnokon állt meg, utána nem a Bp.Nyugatiba hanem Budapest Keletibe érkezett.
Nem kellett rá semmiféle pótjegy, hisz csak mentesítő vonat volt.
A sorkatonák, mint bárhová máshová az országba 50%-os mérséklésű jegyet vehettek a vonatokra.
---------------------
Az ügy Városi közlekedési vonzata :
A Bocskaisok, lévén közel az állomás a laktanyához, egyszerűen kisétáltak a vasútra.
A Kossuthból azért ez a séta bizony több mint egy órát tartott, mert az akkor még járó 5-ös villamos képtelen lett volna az a 200-300 sorkatonát elszállítani.
A sereg ezért ezeken a napokon amolyan villamospótlót indított a Kossuthból a nagyállomásra.
Ami azt jelentette, hogy kiállt a laktanya udvarra 4-5 teherautó és 2-3 fordulóval kivitte a vitéz urakat az állomásra.
Akkoriban még pont a laktanya sarkán volt a tiszalöki vasút megállója, de pont akkor nem jött vonat befelé.