Szerintem ha 16 nap, akkor egy napra nem jut olyan hosszú táv, amit egy tágas, sima 5 személyes kocsiban ne lehetne kibírni. A terepjáró tényleg iszonyú drága, de lehet, hogy kb. 2 napra érdemes volna egyet bérelni. Persze csak ha meg meritek kockáztatni a folyókon átkelést meg ilyesmiket :-) szóval ki kell akkor használni, különben semmi értelme.
Illetve ahogy ovarnet írja, létezik terepbusz is, a nevezetesebb felföldi látnivalókhoz el lehet azzal is utazni. Mi 16-an voltunk, 3 dzsippel mentünk oda, de a Felföldre fordított bő 2 napot leszámítva két 9 személyes kisbusszal voltunk. Egyszerűen annyira drága a dzsip, hogy megéri vacakolni az autócserével, és csak akkor használni 4x4-est, amikor tényleg kell.
Sőt Landmannalaugarig (a Felföld legnevezetesebb helye) el lehet menni még kisautóval is, Yarist is láttunk ott, de azért bátor dolog 2 patakon átmenni egy olyannal.
Ha azt írják, hogy járható, akkor biztos. Egyszerű egyébként: elvileg azok az utak igénylik a terepjárót, amiknek a sorszáma előtt egy F van. Ezek közül ha jól emlékszem (én nem jártam ott) kivétel az F35, nyáron ott sima autóval is keresztezhető a Felföld. Én megfelelő utánanézés után, ha tényleg így van, bevenném az útitervbe.
Más kérdés, hogy milyen az útminőség, néhol pocsék, meg nyitott szemmel kell járni, mert még az 1-esen is többször van olyan tábla, hogy "Gravel road ahead", máshol meg pláne. Szóval az ország 1. számú főútja egyszer csak átvált murvára. Murván 90 helyett 80 a megengedett sebesség :D de simán elmegy rajta bármilyen autó. Az egysávos hidakat is jelzik: "Einbreiđ brú" a felirat (ezt valamiért izlandiul írják, míg a murvát angolul). Nagyon ritkán jönnek szembe, de ha igen, akkor úgy emlékszem, az a szabály, hogy aki előbb érkezik, az mehet át először, nincs tehát előre megszabva, hogy melyik iránynak van elsőbbsége.
De nem ezek az igazi veszélyforrások az úton, hiszen ki vannak írva, és láthatóak is, hanem az állatok. Szabadon kóborolnak, leginkább a birkák, és teljesen véletlenszerű sebességvektorral bukkannak fel az országutak leglehetetlenebb helyein :-) Még jó, hogy nincs erdő, ahonnan takarásból tudnának kijönni. Úgyhogy nem csak az alig létező szembejövőkre kell figyelni, hanem jó széles látószöggel az út két oldalára is, nehogy valami meglepetés ugorjon elétek.
A Dettifosshoz (ki ne hagyjátok! Európa legnagyobb átlagos vízhozamú vízesése, olvadáskor pedig az átlag többszöröse folyik, és le lehet ülni közvetlenül a víz mellé, nem csak messziről bámulni... elképesztő látvány) vezető út volt a legszörnyűbb, de azóta állítólag felújították. Ott azt mondta a túravezető, hogy két opció van, vagy öttel tötyögünk, vagy végigszáguldunk 100-zal. Mivel 30 km hosszú volt, az első opció nem volt használható :-)
Valamint a nyugati fjordvidéken voltak érdekes utak, murvás, két autónak éppen csak eléggé széles szerpentinek többszáz méteres szakadékok mellett, a helyiek meg még teherautóval is 60-70 körül száguldoztak rajtuk. Mi nem...
Húsavík izlandi mércével komoly település, persze hogy oda el lehet jutni bármilyen autóval.
Mi az útvonal? Akár ide is linkelheted az oldalt, nem vagyok profi németes, de úgy-ahogy megértem.
Meg lehet kockáztatni a szalámit, kolbászt, tudtommal nem sűrűn ellenőrzik, bár ezeket elvileg nem szabad vinni. Konzerv, zacskós leves, stb. mehet simán.
2009-ben a benzinkúti hotdog volt a legjobb ár/érték arányú táplálék, meleg ételt ezen meg az itthonról vitt zacskós leveseken/tésztákon kívül nem nagyon ettünk. Most nem tudom, milyenek az árak, akkor 250 korona (400 Ft) volt egy hotdog a legtöbb kúton, kettővel már úgy-ahogy jól lehetett lakni. Többféle egyszerű meleg kajájuk is szokott lenni, mini gyorsétteremként is működnek ezek az országút menti kutak, de a hotdog volt a legjobb választás.
Ha érdekel az útibeszámolóm: izland2009.blog.hu (nem vagyok egy írós fajta, de ezt az utat meg kellett örökítenem a nyilvánosság számára is)
a képek hozzá: picasaweb.google.com/bm0613 (más utazásokkal együtt, az izlandiak alul vannak, mert az volt a legkorábbi komolyabb utam)