Psziche Creative Commons License 2013.11.16 0 0 74

Már azon voltam, hogy nyitok egy topicot ezzel a címmel: A legszebb, legértékesebb meleg filmek.

Arra gondoltam, milyen jó lenne sok-sok információt tartalmazó, igényes ismertetőket írni a kedvenc filmjeimről, berakni képeket, linkeket azok számára, akik hozzám hasonló érdeklődésűek és ízlésűek. Viszont józan ésszel belegondolva ők olyan kevesen lehetnek, hogy még arra sincs esély, hogy egy darab ilyen ember idetévedjen, viszont már egyetlen értelmi és érzelmi fogyatékos homofób is elég lenne ahhoz, hogy elvegye a kedvemet az egésztől.

 

De ha már úgyis itt van ez a halott topic, hadd tegyek egy szép nagy koszorút a sírjára azzal, hogy először is ismertetem azokat a meleg szerelem témával foglalkozó filmeket, melyek kétségtelenül értékesek, elgondolkodtatóak, ugyanakkor különösen kedvesek a szívemnek. Ezt követően szót ejtek a többi általam ismert meleg filmről is, majd a leszbikus és transzszexuális témákkal foglalkozó filmek közül említek meg pár értékesebb alkotást.

 

 

Meleg szerelem témájú filmek

 

Imádott kedvenceim:

 

Angyalok Amerikában / Angels in America (amerikai filmdráma, 2003)

A forgatókönyvet Tony Kushner írta saját Pulitzer díjas drámájából (a darabot tavaly óriási sikerrel játszotta a Nemzeti Színház), a rendező Mike Nichols.

A film megkapta a legjobb tv-filmnek járó Golden Globe-díjat (ugyanis nem mozifilm), s a neves színészgárda is sok díjat nyert.

A többszörös katarzist okozó, zseniálisan megszerkesztett, fantáziadús alkotás, mely sokféle társadalmi, emberi problémát vet fel hihetetlen szeretettel, bölcsességgel és humorral, életem egyik legeslegnagyobb filmélménye.

A több szálon haladó és végül teljesen egymásba fonódó cselekmény az 1980-as években játszódik New Yorkban, a konzervatív Ronald Reagan-i időkben, s a következő élethelyzetekkel indul: Louis cserbenhagyja AIDS-ben szenvedő fiúszerelmét, Priort, mert taszítja a betegség és a halál, bár tudja, hogy ezzel nagy bűnt követ el. Harper, a mormon vallású, gyógyszerektől hallucionáló, fiatal háziasszony érzi, hogy valami baj van a házasságával. Férje, a magas beosztású hivatalnokként dolgozó, naiv, szintén vallásos Joe kétségbeesetten próbál úrrá lenni homoszexuális hajlamain. Joe pártfogója, Roy Cohn, a konzervatív eszméket hirdető, képmutató, cinikus, homoszexuális ügyvéd szintén megtudja, hogy AIDS-e van. Az elhagyott, beteg Priorral egyre fantasztikusabb dolgok történnek álmaiban, és már maga sem biztos benne, hogy valóban csak álmokat lát-e.

- Készülj az útra, az égen át suhanásra, a fölfelé zuhanásra! - szól hozzá egy különös hang, s én is e szavakkal biztatnám mindazokat a nyitott lelkű, művészetre fogékony embertársaimat, akik belevágnak ebbe a felejthetetlen élményt nyújtó, majdnem hat órás kalandba.

 

Egy egyedülálló férfi / A Single Man (amerikai filmdráma, 2009)

A forgatókönyv Christopher Isherwood regényéből készült, rendező Tom Ford.

Szívszorító lírai film a feldolgozhatatlan gyászról, melyet a szeretett társ elvesztése okoz, a melegek kirekesztettségéről és magányáról, a barátságról és a reményről. George, az idősödő egyetemi tanár már hosszú hónapok óta gyászolja balesetben elhunyt élettársát, majd a szűnni nem akaró szenvedés hatására egy reggel elhatározza, a nap végén önkezével fog véget vetni életének. Ennek az egyetlen napnak a történéseit mutatja be a nagy műgonddal megkomponált, fájdalmas érzésekkel átszőtt, de néha a humort is megcsillantó film, melyet szeretettel ajánlok minden érző szívű embernek.

 

Little Ashes / Kis hamvak (brit-spanyol filmdráma, 2008, rendező: Paul Morrison)

Federico García Lorcának és Salvador Dalínak a barátságon túlmutató, mély kapcsolatát dolgozza fel ez az elbűvölő film, amelybe beleszerettem, majd a film hatására beleszerelmesedtem Lorcába is. (Lorcáról, Dalíról, a két zseni kapcsolatáról oly sok ismerettel rendelkezem immár, mint talán senki más ebben az országban, s az irodalom fórumon, a Federico García Lorca című topicomban közzétettem számos információt.)

A filmhez nem készült hivatalos magyar felirat (sőt angol sem), szerintem a létező legjobb magyar feliratot én csináltam, és szívesen elküldöm bárkinek, aki kéri.

 

Teljes napfogyatkozás / Total Eclipse (angol-francia-belga filmdráma, 1995)

A forgatókönyvet Christopher Hampton készítette saját drámája nyomán, rendező: Agnieska Holland.

Szintén két nagy művész, Arthur Rimbaud és Paul Verlaine viharos kapcsolata áll ennek a remek filmnek a középpontjában, mely mélabúsan nosztalgikus képsorokkal zárul. Az eredeti drámát Magyarországon is játszották, s annak tévéjáték változatát volt szerencsém látni kb. 20-22 évvel ezelőtt, de olvastam is a darabot. Most úgy érzem, a film nyújtotta a legnagyobb élményt.

 

Oscar Wilde szerelmei / Wilde (brit filmdráma, 1997, rendező: Brian Gilbert)

Igazán gyönyörű filmet sikerült alkotni Oscar Wilde magánéletéről, arról a híres-hírhedt szerelemről, mely a kiváló írót Lord Alfred Douglas-hez, az ifjú arisztokratához fűzte. A film szeretetre méltó embernek mutatja be Wilde-ot, így könnyű azonosulni mindazzal a szenvedéssel és megaláztatással, amelyen keresztül kellett mennie. Csodálatos a film zenéje, de ez az előbb említett négy filmre ugyanúgy igaz.

 

Isten veled, ágyasom! / Ba wang bie ji (kínai-hongkongi filmdráma, 1993, rendező: Chen Kaige)

Az Arany Pálma és Golden Globe-díjjal jutalmazott, hatalmas erejű filmalkotás igazi különlegesség. A történet mintegy ötven évet ölel át, s a tradicionális kínai opera két színészének sorsán keresztül - akik már gyermekkorukban „színpadi testvérek” lesznek - bemutatja Kína 20. századi történelmét is. A soha el nem múló, de be sem teljesülő szerelem, a halálig tartó hűség ábrázolása teszi igazán megrendítővé ezt a nagyszabású filmalkotást, melyre egy tragikus zárójelenet rakja fel a koronát. (Jelenleg sajnos nincs meg nekem, és azt sem tudom, honnan lehetne megszerezni.)

 

A hattyúk tava / Swan Lake (angol balettfilm, 1995, koreográfus és rendező: Matthew Bourne)

Csajkovszkij szépséges, érzelmes balettzenéjére Matthew Bourne egy teljesen formabontó, extravagáns koreográfiát készített lenyűgöző színpadképekkel. A modern korba helyezett történetet főhőse, a herceg ráébred saját homoszexualitására, ami drámai következményeket von maga után. (Csajkovszkij is meleg volt, ez már önmagában is indokolhatja a modernizált balett témaválasztását.)

 

 

Értékes filmeknek tartom a következőket is:

 

Túl a barátságon / Brokeback Mountain (amerikai filmdráma, 2005, rendező: Ang Lee)

A többszörös Oscar-díjas és Golden Globe-díjas alkotás az egyik legismertebb meleg szerelem témájú film. Ennis és Jack a Brokeback hegyen vállalnak nyári munkát, ketten őriznek egy birkanyájat. A két férfi barátsága egy éjszakán váratlanul intim viszonnyá alakul át, amelytől eleinte maguk is megriadnak. A munka befejeződése után évekig nem találkoznak, mindketten családot alapítanak, de idővel újra felveszik a kapcsolatot, mert nem tudnak szabadulni az egymás iránt érzett szerelmüktől. A Brokeback hegy lassan a visszahozhatatlan boldogság, az elveszett paradicsom szimbólumává válik. A film vége torokszorítóan fájdalmas.

 

Túl a csillogáson / Behind the Candelabra (amerikai filmdráma, 2013, rendező: Steven Soderbergh)

Liberace, a rendkívül népszerű, öregedő zongoravirtuóz és fiatal alkalmazottja, Scott Thorson valós eseményeken alapuló titkos szerelmi kapcsolatáról szól a film, Thorson szemszögéből nézve. A két férfi fokozatosan megromló viszonya mellett betekintést kapunk a külsőségeket imádó, üres celebvilágba, mely lassan elnyeli és tönkreteszi a film elején még ártatlan, naiv Scottot. Liberace szerepében Michael Douglas remekel.

 

Maurice (brit filmdráma, 1987, rendező: James Ivory)

Edward Morgan Forster majdnem száz évvel ezelőtt íródott regényén alapul a James Ivory által rendezett film, melyben két cambridge-i diák, Clive és Maurice egymásba szeret. Míg Clive a társadalom általi kiközösítéstől rettegve képtelen felvállalni a másságát és megnősül, addig Maurice nem adja fel a boldogság megtalálásának reményét.

 

Otthonom, Idaho / My Own Private Idaho (amerikai filmdráma, 1991, rendező: Gus Van Sant)

Mike, a narkolepsziában szenvedő fiúprostituált valójában érzékeny lélek. Kétségbeesetten keresi anyját, s reménytelenül szerelmes barátjába, a gazdad családból származó Scottba, aki csak az apja elleni lázadás miatt választotta a fiúprostituáltak életét. Különös film, helyenként még Shakespeare szövegek is felhangzanak benne.

 

Halál Velencében / Morte a Venezia (olasz filmdráma, 1971, rendező: Luchino Visconti)

Ezt a filmet én nem tartom meleg témájúnak, csak azért írok róla, mert sokan ebbe a kategóriába sorolják. Az alapjául szolgáló Thomas Mann kisregényt annyira imádom, mintha direkt nekem íródott volna, s szerintem nem a szépség magasztalásáról szól, s pláne nem egy pedofil vonzalomról, hanem az irracionális szerelem alattomos, észrevétlen elhatalmasodásának folyamatáról, fázisairól. A film szépen van megcsinálva, Mahler zenéje gyönyörű, de azért a könyv számomra sokkal nagyobb élmény volt.

 

 

További meleg filmek, melyeket láttam:

 

Imák Bobbyért / Prayers for Bobby (amerikai filmdráma, 2009)

A megtörtént esetet feldolgozó film feltárja, milyen tragikus következményekkel járhat a homoszexualitás elítélése, meg nem értése, betegségként kezelése. A bigottan vallásos Mary Griffith keresztény szellemben neveli gyermekeit, s mikor kisebbik fiáról, a kedves, szelíd Bobbyról kiderül, hogy homoszexuális, képtelen elfogadni a tényt. Az imák és a pszichológiai kezelések ellenére Bobby egyre mélyebb kétségbeesésbe süllyed, s anyja rideg elutasítása miatt végül öngyilkos lesz. Mary csak sok szenvedés után, fokozatosan döbben rá, hogy mekkora bűnt követett el a fia ellen, s a film végén már egy melegfelvonulás lelkes résztvevőjeként látjuk viszont az asszonyt.

Nagyon hasznosnak tartom ezt a filmet a toleranciára nevelés szempontjából, de művészileg nem nagy szám.

 

A szabadság ököljoga / Faustrecht der Freiheit (német filmdráma, 1974, rendező: Rainer Werner Fassbinder)

Fassbinder homoszexualitást ábrázoló filmjei közül számomra ez a legértékelhetőbb, mert ebben megjelenik a szerelem témája is. A munkanélküli Franz Biberkopf sok pénzt nyer a lottón, s így bekerül az annyira vágyott "jobb körökbe", ahol vesztére beleszeret Eugenba, egy csőd szélén álló nagyvállalkozó fiába, aki csak kihasználja és tönkreteszi őt.

 

I Love You Phillip Morris (amerikai vígjáték, 2009)

A sok dráma után megemlítek egy váratlan fordulatokban bővelkedő, aranyos vígjátékot. Phillip Morris, a csavaros eszű, szerelmes szívű bűnöző valós személy.

 

Nyári vihar / Sommersturm (német romantikus film, 2004)

Kamaszokról szól és főleg kamaszoknak ajánlott ez a könnyed, középkategóriás filmecske, mely szintén alkalmas arra, hogy a homoszexualitás elfogadására neveljen. Mikor láttam, nem győztem csodálkozni, hogy milyen lazák a németek.

 

Csodálatos dolog / Beautiful Thing (brit vígjáték, 1996)

Szintén tinédzserek a főszereplők, és a másság elfogadása áll a film középpontjában. Nekem ez gyengécske volt.

 

Eine Aussergewöhnliche Affäre / Különös eset(?) (német film, 2002)

Ha jól tudom, nincs hozzá hivatalos magyar szöveg. A nős, gyermekes tanár és új, fiatal munkatársa között szerelem szövődik, ami botrányos módon kitudódik. A családos férfinak döntenie kell, hogy eddigi életét adja fel vagy a szerelmet. Középkategóriás.

 

Milk (amerikai film, 2008, rendező: Gus Van Sant)

Oscar-díjas életrajzi film Harvey Milkről, aki meleg politikusként az emberi jogokért folytatott harc hősévé vált. Nem az esetem ez a film.

 

Édes2kettes / Cheun Gwong Tsa Sit (hongkongi - tajvani film, 1997, rendező: Wong Kar-wai)

Egy meleg pár viszontagságos kapcsolata rémlik, de egyáltalán nem tetszett.

 

Férfiakt (magyar filmdráma, 2006, rendező: Esztergályos Károly)

Nem sikerült jól az első magyar meleg film. Már a témaválasztás is szerencsétlen: egy középkorú nős író beleszeret egy 19 éves fiúba, egy hazudós, mindenkit kihasználó prostituáltba. Meglehetősen indokolatlannak tűnik a főhős érzelmi fellángolása, ezért nem lehet azonosulni vele, de a többi szereplővel sem. Szegényes téma, nem meggyőző művészi eszközök, semmi érzelmi hatás. De Gálffi Lászlót szeretem!

 

 

Leszbikus témájú filmeket illetően már korántsem vagyok ennyire tájékozott, mert nem vonz annyira ez a téma.

A rém (Monster, 2003) tetszett és Makk Károly filmje, az Egymásra nézve (1982) is elég jó szerintem.

 

 

Transzszexuális témájú filmek:

/A transzszexualitás röviden azt jelenti, amikor egy férfi nőnek érzi magát vagy egy nő férfinak./

 

A fiúk nem sírnak / Boys Don't Cry (amerikai filmdráma, 1999, rendező: Kimberly Peirce)

Kegyetlenül jó, megrázó film, mely valós eseményeket dolgoz fel. Brandon Teena, akit jóképű, kedves, gyengéd fiúnak tartanak a lányok, valójában lány és Teena Brandonnak hívják, de ő fiúnak érzi magát. Egy unalmas porfészekbe tévedve megismerkedik Lenával, akibe beleszeret, s a lány is viszonozza az érzéseit annak ellenére, hogy idővel rájön, Brandon nem igazi fiú. Lena barátai azonban ostoba, korlátolt emberek, s mikor kitudódik Brandon titka, brutális kegyetlenséggel állnak bosszút a fiús lányon. Hilary Swank Oscar- és Golden Globe-díjat kapott a parádés alakításáért.

 

Síró játék / The Crying Game (brit film, 1992, forgatókönyv és rendezés: Neil Jordan)

Az Oscar-díjat nyert forgatókönyv cselekménye leleményes fordulatokat tartalmaz. Fergus, az IRA önkéntes katonája szinte baráti kapcsolatba kerül egy túszként fogva tartott brit katonával, akire neki kell vigyáznia, s akit neki kell kivégeznie. Megígéri a fogolynak, hogy halála után gondoskodni fog a barátnőjéről, Dilről, és ígéretét betartva sokáig nem veszi észre, hogy a vonzó lány, akinek a szerelmét is elnyeri, valójában fiú.

 

 

A filmek teljes stáblistája megtalálható pl. a www.filmkatalogus.hu oldalon, ahol sok filmelőzetest, képet is meg lehet tekinteni.

 

/Remélem, elég igényesen szóltam hozzá a témához./