Látom, hogy nem hagy nyugodni az újrahasznosítás téma. Bár én kíváncsi vagyok arra a vállalkozóra, aki szándékosan vesztességet „termel”.
Különbséget kell tenni a hasznosítás, és a regenerálás közt.
Ha összegyűjtöd a vas hulladékot, és a kohóban megolvasztva újból visszakerül a használatba, az regenerálás. Akkor, ha a tönkrement fa bútort elégeted a kazánban, az hasznosítás.
Szinte minden hulladék hasznosítható valahogy, de nem minden regenerálható.
Leírok neked néhány, szám szerint négy műanyagot, és a regenerálási, hasznosítási lehetőségeit. Persze vázlatosan.
Legyen az első a gumi, leginkább a autókon használatos köpeny.
A gumi nyersgumiból készül. A nyersgumit a kaucsuk fa nedvéből nyerik. Felfogják a több, mint 6 éves kaucsuk fa nedvét, mely a mesterségesen okozott sérülésből folyik ki. Ez a nedv olyan, mint a kutyatej (gyermekláncfű) nedve.
Főként hangyasav, és ecetsav felhasználásával a tejszerű latexből kicsapják a nyersgumit, mint a tejből a túrót. Már itt több féle minőség van. Nem mindegy, hogy egy termékhez milyen minőségű nyersgumit használsz.
A gumigyárakban különféle megoldásokkal, a nyersgumihoz különböző anyagokat kevernek hozzá. Ezek a teljesség igénye nélkül korom, kén, olajok, inaktív töltőanyagok. Ez a feldolgozásra alkalmas gumi keverék.
A kész gumi termék úgy készül, hogy valamilyen módon alakra sajtolják a gumi keveréket, és megfelelő módon megmelegítik. Ez a vulkanizálás.
A nyersgumi, kevés dologra használható. Kellenek az adalék anyagok. A kén a legfontosabb. A kén képes a szomszédos gumi molekulákat összekötni. Ezzel növeli a szilárdságot, rugalmasságot. A gumi minőségét néhány szilárd anyag képes javítani, ezek az aktív töltőanyagok pl. a gázkorom, a cink-oxid. a magnézium-oxid. Vannak inaktív töltőanyagok, mint például a kréta, kaolin, súlypát stb. Sztearinnal, parafinnal, olajokkal a feldolgozhatóság javítható.
Az olyan terméknél mint a autó kerék külső, komoly felépítést kell végezni, Más tulajdonságú gumi a futófelület, más a többi. Szokás textil (többnyire műanyag alapú) és/vagy acél szálak beépítése, a megfelelő tulajdonságok biztosítása érdekében.
Képzeld el hány féle tulajdonságú hulladék keletkezik, amikor a különböző gyártók különböző célra készített lefutott gumijait összegyűjtik.
Szerencsére a gumi keverékekben, bár korlátozott mértékben, de felhasználható gumi hulladék. Ezt elsősorban a gyártási hulladékkal oldják meg, de szükség esetén vásárolnak is gumi őrleményt a gyártók.
A köpenyek regenerálása, az újra futózás. Ez addig tehető meg, amíg a használt köpeny belső szerkezete ép, és a gumi nem öregedett el. A gumi, és a legtöbb műanyag is idővel, a terhelés, és főként a napsugarak hatására öregszik. Elveszti rugalmasságát, törékennyé válik.
A világ gumi igénye több, mint amit a természetes kaucsuk termés ki tud elégíteni. Ezért a természetes anyaghoz hasonló szerkezetű műgumikat fejlesztettek ki. Többnyire nem lehet biztosan eldönteni, hogy az adott termék miből van.
Szóval van egy ismeretlen összetételű acélt is tartalmazó termék, amit regenerálni, vagy más módon hasznosítani kellene. A dologban az a jó, hogy könnyű visszagyűjteni, és elég tiszta, vagy könnyen tisztítható. No meg, folyamatosan keletkezik, tehát, aki jól megoldja nem marad munka nélkül.
Két problémát kell megoldani. Először kell keresni egy terméket, amiben felhasználható, és nem probléma az alapanyag minőség ingadozása, másrészt az anyagot feldolgozható állapotba kell hozni.
Mondjuk lehet hintát csinálni belőle, de az nem mennyiség. Betonnal kitöltve, tengerbe süllyesztve készítettek hullámtörőt. Mennyi hullámtörő venné fel az évente keletkező anyagot?
Én két kísérletről hallottam, ami izgalmas. A második, az napjainkban folyik. A ledarált köpenyek felhasználásával olyan aszfalt utat építenek, melyek jobbak, mint a gumi nélküliek. A MOL foglalkozik vele. Az első az volt, amikor a köpenyeket, minden nagy cécó nélkül a vaskohóba dobták. Zseniális, ami ég az segít megolvasztani a vasat, kiváltja a kokszot, az acél, meg megolvad, és a vasércből nyert vassal együtt lecsapolják.
Egy probléma lehet. A vas, ha kenet tartalmaz, törékennyé válik. Nem tudok, hogy hol tart a dolog, de még mindig látok gumi hegyeket.
Ezt azért írtam le, hogy lásd minden hasznosítás komplex probléma. Képzeld magad, annak a helyébe, aki látja, hogy sok autógumi hulladék van, olcsón megvehető, és pénzt akar belőle csinálni. Mit tennél?
A kénről, és vasgyártásról a PVC jut eszembe. Ezzel fogom folytatni, de most dolgom van.