340 Le??? Sosem volt abban annyi.... Egyik piroskában sem:-))))
Amúgy az autós hasonlatom arra jó, amire hoztam: nem életszerű, illetve legalábbis ciki ( :-) ) a max. teljesítmény 15%-át használni. Ott már sántít, amikor ezt arra torzítod, hogy nem életszerű a 100%-át sem.
Mert egy hajónál, repülőnél pont erre van az igazság inkább, közelebb van a szokásos és átlagos üzemi teljesítmény a maxhoz: tudod, ott nincs rendőr traffival, meg piros lámpa, gyalogátkelő és a vasúti sorompó is feltűnően ritkább a tengeren-levegőben, mint a közutakon. Persze ez csak elmélet!
Ez az adott hajó egyértelműen siklóhajó, a cruising speedje a szokások szerint az a sebesség valszeg, ahol már szépen siklik normál terheléssel. Kicsit alatta menni felettébb gazdaságtalan, ahogy Kona írta is volt.
Ugyanakkor ezek a hajók gyakran mennek -ezt a darabot ugye nem ismerem konkrétan- pl. transzkontinentális átkelésen- úgy, hogy gyakorlatilag alapjáraton, vagy annak közelében, a hajótest által fizikailag meghatározott bemerüléses max. sebességgel, mert így tudnak csak átmenni, meg így gazdaságos, ekkor valóban egy nagyságrenddel kevesebbet fogyasztanak, de úgy is mennek (tizenix csomó), mint bármelyik merüléses hajó hasonló méretben.
Megáknál gyakori eleve, hogy van egy-két kicsi diesel erre a célra, a menős siklóhajózásra meg egy-két külön nagy motor, a komolyabbakban gázturbina, ami ilyenkor megy, merüléses menetben ezek a nagy gépek nem is járnak.
Persze ettől még az adattáblán max. és cruising sebességként azokat adják meg, amikor a nagy hajtányok járnak, hatótávnak meg fogyasztásnak meg azt, amikor csak a kicsik... Csak erre szerettem volna rávilágítani, szigorúan elméletben!!!