A 2-es villamos sem az útvonala miatt elavult, hanem azért, mert ilyen ár-érték arányban a kutya nem használja a tömegközlekedést.
Sajnos az útvonala is elavult. Az idők múlásával a két nagy lakótelep "elöregedett", azaz az onnan iskolába járó fiatalok már munkába járnak, vagy elköltöztek más helyekre. Akiknek akkoriban volt munkahelyük (20 évvel ezelőtt) jó eséllyel nyugdíjasok, vagy más módon közelítik meg munkahelyüket, vagy rosszabb esetben munkanélküliek. A két lakótelep közé épült a Malompark, így a nagybevásárlás egybeköthető egy kis sétával is akár. A nagy gyárak is megszűntek a városban, így oda se indulnak reggelente tömegesen a munkások a lakótelepekről.
10 év múlva lehet a Tóci is hasonló helyzetben lesz, hogy a lakosai kevésbé fognak tömegközlekedéssel kimozdulni a lakásukból, mert nem lesz okuk rá. Egyetem a helyén lesz, Nagyállomás is talán, de a buszvég szinte biztosan nem, a belváros is kérdéses, hogy mivel lehet egyáltalán megközelíteni majd. Kérdés, hogy a városvezetés hány száz szökőkutat kíván még a környékén beüzemelni? Így ez is kilőhető akár. Nem tudod, hogy megáll-e a terjeszkedés, vagy a Segner tér lesz az alsó része a "sétatérnek"? Másik irányba meg lehet az Árpád tér? Nagyállomás? Bem tér?
Ha 10 év időre szeretnél előre tervezni, akkor tudni kellene, hogy 10 év múlva melyek lesznek a város frekventált pontjai ezeken kívül. pl. 1995-ben gondoltad-e volna, hogy az Egyetem jelentős része a Kassai úton lesz, ott, ahol romos épületeket hagytak maguk után a szovjet katonák? Azt tudni lehet, hogy a szórakoztató központok is kb. a helyükön maradnak (stadion, főnix, stb), de kérdés, hogy hol fog addigra virágzó lakótelep kialakulni? Persze nem egy 2. tócira kell gondolni, mert panelházak már nem épülnek, de társasházakba is rengeteg potenciális utast lehet megtalálni. Vagy épp nagyobb ipari létesítmény, akár 1000-2000 munkahellyel.
10-15 éve gondoltad volna-e, hogy az IT Services az isten háta mögé települ ki? Akkoriban a Vezér utcai lakótelep is épp, hogy elkezdődött kiépülni.
Vagy ott az NI, szintén gyakorlatilag elégtelen tömegközlekedéssel.
Gyanítható, hogy a repülőtér környéke a jövőben fejlődni fog. (Rossz nyelvek szerint "érdek" van benne.) De az is lehet, hogy Macs, vagy Józsa fele is terjeszkedni fog a város. Vagy Sámson fele. Bejön egy nagyobb cég pl. Haláp mellé.
Gondolom a városvezetésnek legalább erről van valami elképzelése, de amíg ezt pontosan nem tudod, addig nehéz tervezni.
De az is megtörténhet, hogy ahogy írod, változik a háttérhatalom, és pl. a piac utcát ledózerolja, és újra kocsik, buszok fognak ott járni. Durva példa, tudom.
Debrecen akkor veszíti a legtöbbet, ha felmondja a szerződést. Gondolom ügyvédileg meg van oldva, hogy az itk ne veszteséggel szálljon ki a "buliból", azaz őket mindenképp kártalanítani kellhet. Ha meg az itk dönt úgy, hogy megy, akkor itt maradunk egy (kettő) darab Ikarussal.
A végszó az, hogy mindenképp ki kell fizetni az újabb buszok költségét úgy, hogy a mostaniakat is fizetni kell. Ki fogja kifizetni, és miből?
Ha Debrecen rugja ki az itk-t, akkor azzal maga alatt vágja a fát, mert komoly cég nem fog arra vállalkozni, hogy bizonytalanra játsszon. Alaposan meg kell indokolni, és még a két cég közti adok-kapok sem lehet egyszerű.
Bonyolult...
Egyébként elgondolkoztam azon, hogy az index.hu-n van kint egy cikk a BKV felújításairól, és ha jól emlékszem, egy csuklós Ikarus teljes felújítását megcsinálják 6-8millió forintból. Amennyi pénzt eltapsoltunk itt új buszokra, 2-es villamosra, vagy loki stadionra, abból a pénzből fel lehetett volna külön-külön is újítani az összes nagyvárosi tömegközlekedési vállalat összes buszát, de legalábbis a nagy részüket. 10-15 évig járhattak volna még. Nem korszerű? Nem. De a magyarországi utazási szokásokhoz ez az ideális. Nyugat Európában nincs, vagy nagyon kevés az álló utas. Itt meg nincs olyan busz, amelyiken nem állnának.