azért remélem, hogy kevesen veszik be ezt az áltudományos "újságírónak jó az ABS" dumát. Meg a technoblabla ... amit mögé tettél ... eszement.
Ember, fizika. Tudod, nem olyan bonyolult dolog az.
Tapadási súrlódás (nyugvó súrlódás): egy tárgy fekszik egy felületen, ennek megmozdításához szükséges (súrlódó) erő.
Csúszási súrlódás (mozgó súrlódás): ha fenti tárgy megmozdult ennek mozgásban tartásához szükséges erő.
Ez mindig kisebb a megmozdításhoz (nyugvó súrlódó erő) szükséges erőnél.
Azt autó kereke, amíg nem csúszik meg fékezéskor, az nyugvó súrlódásnak felel meg (nem mozdul el a kerék felfekvő felülete az úthoz képest!), de ha megcsúszott (ez már csúszási és KISEBB!) súrlódás, később fog megállni!!
Ezért találták ki az ABS-t.. Megpróbálja mindig forgásban tartani (nyugvó súrlódás) a kereket.
Bár az igaz (ez a lényege a technoblablának, hogy vannak benne igaz pontok), hogy az ABS fékezés fékezett és a megcsúszáskor abbahagyott fékezések összessége, de ha hosszabb lenne a fékút, akkor szerinted kinek kéne?
Pár, a hétköznapokban elég ritkán előforduló esetben hosszabb a fékút ABS-el ... aláfagyott, latyakos, tömörödő hóban. Mert akkor az álló kerék (amin nem lenne ABS) az feltolná maga előtt a havat, ami némi lassítást okoz, szemben az ABSel, ami ezt a feltorlódott részt rendre "átgurulja", mert azt szeretné, hogy a kerék forgásban maradjon.
Ugyanígy laza szerkezetű úton (por, kavicsos aszfalt -itt jön képbe a versenyzők miért iktatják ki az ABS-t kérdéskör) vagy kátyús úton se csökkent, mert a kerék sokat van levegőben, vagy nem egyenletesen az úttesthez tapadva.
A másik igaz mondat, hogy versenyzők kiveszik az ABS biztit ... nade nem azért, amit te írsz, hanem mert 1. ők tudnak szakaszosan fékezni, amikor kell, (helyettesítve ha nem is tökéletesen az ABSt, cserébe azért )hogy máskor meg tudjanak driftelni, amikor épp kell a kanyarodáshoz, meg ugye a laza szerkezetű út... De ők ezt jó sokáig gyakorolják. Szemben az átlagautóssal.
Szóval mielőtt bárki megjegyezné, hogy az ABS csak béna újságíróknak kell, gyorsan felejtse is el. Hamarjában keressen valami mérést a neten (van vagy 1000) ami bizonyítja, hogy változatos, hétköznapi körülmények között (száraz és vizes sima úttest) az ABSel a fékút úgy jó 30%al rövidebb.
Csak azért, mert a gumi gördülés melletti tapadása nagyobb, mint a csúszás melletti.
Az már csak haba a tortán, hogy mindeközben az átlag autós is tud kormányozni. Amit a versenyző is ugyanígy old meg ... amikor kanyarodna kicsit fékezés közben, akkor gyorsan nem fékez egy kicsit hogy a gördülési tapadást kihasználva tudjon kicsit kanyarodni.