„nemrég olvastam egy mondást. A közösséget nem az tartja össze , hogy azonos dolgokat szeretnek, hanem hogy úgyanazt utálják”
A közösséget az azonos (vagy nagyon hasonló) ösztönök, reflexek, szükségletek, érdekek, értékek, eszmék, célok konkrét együtthatása tartja össze. Itt hangsúlyos a „konkrét” fogalma, ti. nincs közösségminta. Mást jelent a közösség a navahóknál, mást a Krisna-tudatúaknál, a szabadkőműveseknél, mást a kommunistáknál, mást a dominkánusoknál, az irgalmasoknál, a hippiknél, mást a RAF-nál, mást a kibucokban s persze megint mást a pirézeknél (noha ezt ma még nem minden frakcióvezető-helyettes tudja).
A csürhe (amelyre Te gondolsz) nem közösség.
A közösségekben gyűlölnek is, szeretnek is. Nem minősíti a közösséget sem a gyűlölet, sem a szeret.
Vagyis a „szeretés” (amelyről „olvastál egy mondást”) eo ipso nem tart össze semmit.
A szeretet (lényegét tekintve) individualista tünemény.
A szeretet kultikus, mitikus alakja, Jézus, az első nagy (s a mártíriumából adódóan tökéletes) individualistája az emberiségnek, vesd össze: „Elói, Elói! Lamma Sabaktáni” (Mk. 15.34).
A jézusi szeretet nem közösségképző erő, részint azért, mert hiányzik (illetve dehogyis hiányzik!) belőle az érdek mint a közösség egyik legfőbb kovásza, részint azért, mert a jézusi szeretet nem értékképző, hanem maga érték, méghozzá az egyetlen érték. Ahogy Ancsel Éva fogalmazza: „A szeretet-mitológiák és a szeretet mint norma ott jelenik meg, ahol az emberi összetartozás természetes kötelékei szakadozni kezdenek. A másik ember iránti szükségletet a hiány hozza világra” (a szerző kiemelései).
Márpedig a hiánnyal szemben az ember egyedül áll (miként Jézus), s ami nem más, mint a József Attila-i „világhiány”-ból adódó kényszer-pozíció.
Ha szeretsz valakit, lényegileg nem annak teszel jót, akit szeretsz, hanem magadnak. A szeretet révén úgy érzed, nem állsz egyedül a világgal (a „világegésszel”) szemben, tehát, ami a legfontosabb: a szeretet-érzés akkor (lehet) teljes, ha te szeretsz, s akkor nem teljes, ha „csak” téged szeretnek. S ami a legérdekesebb (szerintem): még az ún. „kölcsönös szeretet” sem alakít ki a két egymást szerető ember között úgynevezett közösséget. A „kölcsönös szeretet” nem egy, hanem két embert tesz individuummá („párosult magány”-nyá), sőt individualistává; oldja a „világhiány”-érzetet, ugyanakkor a két (egymást szerető) embert elválasztja a társadalom egészétől.
József Attila nem véletlenül fogalmaz többes számban:
Jaj, szeressetek szilajon,
hessentsétek el nagy bajom!
Eszméim közt, mint a majom
a rácsok közt le és föl,
vicsorgok és ugrándozom,
mert semmit nem hiszek s nagyon
félek a büntetéstől.
Halandó, hallod-e dalom,
vagy zúgod csak, mint a vadon?
Ölelj meg, ne bámulj vakon
a kifent rohamkéstől –
nincs halhatatlan oltalom [vö. Elói, Elói! Lamma Sabaktáni – gf.],
akinek panaszolhatom:
félek a büntetéstől.
Mint fatutaj a folyamon,
mint méla tót a tutajon,
száll alá emberi fajom
némán a szenvedéstől –
de én sirok, kiáltozom:
szeress: ne legyek rossz nagyon –
félek a büntetéstől.
Tehát József Attila szerint nem azért kell, hogy szeressenek, merthogy az jó, hanem azért, hogy „ne legyek rossz”. Már persze olyan értelemben, hogy valójában nem vagyok rossz:
Zord bűnös vagyok, azt hiszem,
de jól érzem magam.
Csak az zavar e semmiben,
mért nincs bűnöm, ha van.
Hogy bűnös vagyok, nem vitás.
De bármit gondolok,
az én bűnöm valami más.
Tán együgyű dolog.
Mint fösvény eltünt aranyát,
e bűnt keresem én;
elhagytam érte egy anyát,
bár szivem nem kemény.
És meg is lelem egy napon
az erény hősein;
s hogy gyónjak, kávézni hivom
meg ismerőseim.
Elmondom: Öltem. Nem tudom
kit, talán az apám -
elnéztem, amint vére folyt
egy alvadt éjszakán.
Késsel szúrtam. Nem szinezem,
hisz emberek vagyunk
s mint megdöföttek, hirtelen
majd mi is lerogyunk.
Elmondom. S várom (várni kell),
ki fut, hogy dolga van;
megnézem, ki tünődik el;
ki retteg boldogan.
És észreveszek valakit,
ki szemmel, melegen
jelez, csak ennyit: Vannak itt
s te nem vagy idegen...
Ám lehet, bűnöm gyermekes
és együgyű nagyon.
Akkor a világ kicsi lesz
s én játszani hagyom.
Én istent nem hiszek s ha van,
ne fáradjon velem;
majd én föloldozom magam;
ki él, segít nekem.
Ez a szeretet-individualizmus lényege! Részint: „majd én föloldozom magam”, részint: „ki él, segít nekem”.