Üdvözlök mindenkit! Szeretném megosztani veletek a véleményemet a dékávéról, ami cseppet sem pozitív. De ahogy elnézem, másoktól is kapja az ívest városunk tömegközlekedési cége. Akkor kezdeném. A DKV akkor volt jó, amikor még csak az elektromos járműveket üzemeltette. Három évvel a teljes körű szolgáltatóváltás után viszont nyilvánvaló, hogy még a mai napig nincsenek felkészülve az ország második legnagyobb városa tömegközlekedésének a megfelelő, a kor színvonalán történő lebonyolítására. Ez világosan látszik a rendszeresen késve, illetve korábban közlekedő járatokon (és itt nem a hibahatáron belüli pár percről van szó), járatkimaradásokon; a folyamatos járatritkításokon, amit korábban még racionalizálás címen próbáltak megetetni a lakossággal; a finoman szólva nem megfelelő utastájékoztatáson (nem működő audio- és vizuális elemek, nem működő külső kijelzők, gyakran csak papírra firkált viszonylatjelek, és még folytathatnám); a járműállományon, és itt elsősorban a negyven darab csuklós buszra gondolok a Volán átvételkori nyolcvannégy darabjával szemben (javítsatok ki, ha rosszul tudom); értelmetlen útvonalon közlekedő viszonylatokon és még lehetne sorolni.
-Késés, és korábban közlekedés, kimaradás. Gyakorlatilag nincsen pontosan közlekedő helyijárat Debrecenben. Néhány példa: A héten a 24Y-nal jártam, a Segnerre 4:59-re kellene érkeznie. Egyedül hétfőn volt pontos, a többi napon már végig két perccel késve érkezett, a Szociális otthonhoz már 4-5 percet csúszott. Ez érthetetlen, és elfogadhatatlan, figyelembe véve, hogy a Kassai út kivételével még nem üzemelnek a lámpák. Volt, hogy le is késtem a további járatokat. Ha nem, csak azért, mert azok is késve jöttek. Akkor a 12-es állandó jelleggel hamarabb megy el éjszakás műszak után a Tevától, és mivel itt dolgozok, ez nagyon érzékenyen érint. korábban 6:09-re volt meghirdetve az indulás, rendszerint már 6:04-6:05-kor gördült ki a Teva buszfordulójából, nem egyszer többen is lekéstük. Hogy aztán az Augusztánál várakozzon jó sokat, de gyakran ezt sem teszi meg a sofőr. Mi lett a megoldás? Befenyítették volna a buszvezetőket? Dehogy! Mostmár menetrend szerint 6:06-kor indul a Teva elől! Ha pedig valaki hétvégén kési le ezt, várhat negyven percet! Dög fáradtan! Aztán, a 19-es is rendszerint korábban közlekedik, nem ritka, hogy 9-10 perccel is! Tegnapelőtt negyed három körül a Kartácson a 32-esre negyed órát vártam! Vagy kilenc perc késés, vagy járatkimaradás. Szerintem az utóbbi. Stb.
-Járatritkítások. Amióta DKV van, példátlan járatritkítást hajtottak végre! Amikor a 90-es évek második felében középiskolás voltam, a 31-es három-négy percenként járt. Most tízperces követési idővel, napközben negyed óra, hétvégén délután 20 perc. Akárcsak a 32-es. Ez a HV alatt elképzelhetetlen lett volna! Utaltam már a 12-esre, ami hétvégén a Tevától 6-06-kor indul menetrend szerint (természetesen hamarabb elmegy), aztán várhat a paraszt negyven percet. Ennyivel kevesebb jut alvásra. Amúgy ezekkel a negyven perces követésekkel a menetrend még átláthatatlanabb. Sokszor gyalog hamarabb otthon van az ember, és itt nem a kis távolságra gondolok. A sort itt is lehetne folytatni.
-Utastájékoztatás. Hát ez egy vicc Debrecenben. A TFT monitorok jelentős része már nem is működik, a hangosbemondó is sok esetben nagyon halk, persze, ha egyáltalán üzemképes. Hogy a kettő egyszerre működjön, na az végképp ritka. Rendszeresen néhány megállóval hátrább, vagy előrébb jár a tájéloztatás, vagy még jobban el van csúszva. A héten három napon tapasztaltam ezt, több viszonylaton is. A külső kijelzők sem mindig működnek. Jobb esetben egy "naptár" jelzi, hogy mi közlekedik, de találkoztam már kézzel írot füzetlappal, az igénytelenség netovábbja pedig az, amikor a sofőr kiüvölt az ajtón. Az is megesett, hogy tájékoztatás nélkül változott a menetrend. Igaz, tavaly heti rendszerességgel történt ez meg, úgyhogy talán nem is volt idő informálni az utasokat.
-Járműállomány. Egyszerűen a hideg futkos a hátamon, és az ideg önt el, amikor szóló 31-est, vagy 32-est látok. Ekkora igénytalanséget! A Volán alatt ez szintén elképzelhetetlen volt! Ez a reggeli, és a délutáni, már jócskán kiritkított csúcsban nagyon fincsi, ilyenkor képtelenség a kultúrált módon történő utascsere. A teljesen értelmetlen, fölösleges, indokolatlan, és pazarló trolipótlózás a további nagy kedvencem, de ez is egy másik történet.
-Értelmetlen viszonylatok. Itt most csak egyet említenék, a 11-est, ami a Liget lakóparkon át közlekedik. Mégis, minek?? Ez egy burzsuly környék, minimum két kocsija van mindenkinek, itt szinte a vécére is autóval járnak. Ki fog itt busszal utazni? Meg itt van ez a rengeteg, hosszútávú viszonylat. Fura, a HV-nak ráfizetéses volt még a 24-es is, a DKV-nak pedig jók ezek?
Egy lélegzetvételre ennyi. Összefoglalva: A DKV egy igénytelen, felkészületlen cég, aki nem feltétlenül utasérdekeket vesz figyelembe. Amióta ők vannak, a debreceni tömegközlekedés színvonala meredeken esik (mert ugye a színvonal nem csak a kényelmes járműveket jelenti), és nem látszik a vég. Vissza a Hajdú Volánt!