Törölt nick Creative Commons License 2012.09.23 0 0 284

Hozzászólásom csak részben tartozik ide, arról szól, hogyan osztja meg egymás között a MÁV és a GYESEV az eredetileg 6400 Ft-os vonatjegyet úgy, hogy az utas az egyiknek fizessen 5940, a másiknak 2520 Ft-ot a 6400 Ft helyett, azaz 2060 Ft-tal többet, mint ami jogos lenne. De találtam más anomáliát is közben, őszintén remélem, hogy ez csak az Elvira programhibája, és a pénztárakban nem így számítják a jegy árát. Tudniillik az Elvira leszállít Zuglóban, és elküld Kelenföldre, de emiatt két tételben számítja a távolságot is, ami a jegy árában súlyos ezreket okoz!

 

De nézzük sorjában!

 

Kőszegről akartam Nyíregyházára utazni. Néztem az Elvirát:

 

Rögtön feltűnt, hogy három azonos távolság esetén pótdíj nélküli vonatokon milyen durva különbségek vannak a jegyárakban. Megnézve az ár részletezését, az egyik ok világos lett. Bár a MÁV Start honlapja szerint Magyarországon az 500 km feletti távolság esetén 6400 Ft a jegy, mivel részben GYESEV vonalon utazom, szétválasztják az utazást, ami az utasnak több ezer Ft pluszkiadást jelent. Holott én nem két jegyet kértem, hanem egyet. Ha 10 vasúttársaság lenne, akkor mondjuk az 520 km helyett tízszer 100 km-es jegyet vetenének velem? Mert bár egy jegyet adnak, de most lényegében kettőt kell megvenni.

 

Így fizethetek 6400 Ft helyett szerencsés esetben, amikor Veszprém felé utazva a résztávok a díjsávok felső határánál vannak 6860 Ft-ot, viszont ha Csorna felé megyek, s épp átesek a magasabb díjsávokba, akkor 8460 Ft-ot.

 

Viszont itt lettem figyelmes arra, hogy néha a MÁV maga is bontja a távolságot, így lett 9470 Ft-os jegyem is. Először ezt képtelenségnek, programhibának gondoltam, aztán amikor megnéztem a visszautat is, akkor rájöttem az okára.

Itt ugyanis egy csomó 8770 Ft-os jegyet láttam ugyanazon a vonalon, ahol odafelé 6860 Ft a jegy.

 

Aztán alaposabban megnézve észrevettem, hogy Pesten nem a végállomások szerepelnek, hanem Zugló és Kelenföld. Nyilván azért, mert a programozók úgy gondolták, hogy a 7E busszal még Zuglóból elérem Kelenföldön a szombathelyi gyorsot, de ha bemennék a Nyugatiba, akkor esélyem sem lenne rá. Ez nagyon szép, hogy az ilyen lehetőségekre is felhívják a figyelmemet, na de azt ki találta ki, hogy akkor újra kelljen kezdeni a távolságszámítást?  Így lett a 6860 Ft-os jegyből 8770 Ft.

 

 

Ha nem vágom le busszal a végállomásokat, közel kétezer Ft-tal olcsóbb?

 

Összegezve: Szerintem abszolút jogtalan így kettébontani az utazási tételeket, már csak azért is, mert a pálya alapján teszik, nem az utaztató alapján. Pl. végigy GYESEV-vonattal megyek Pestig, de csak Győrig fizetek a GYESEV-nek, utána a MÁV-nak. Olyan ez, mintha pl. a Lufthansával repülnék Madridba, de a távolságot országonként osztanák fel, aszerint, hogy épp kinek a légterében repülünk, s ezek külön tételként szerepelnének a jegyen. Vagy netán így is van?