Valóban? Heller van a falóban?
Kornai professzort az esze és a szíve vonzotta Marxhoz. Mármint Kornai professzor szerint, merthogy szerintem – s ezt igyekszem bizonyítani – sem az esze, sem a szíve. Az esze azért nem, mert nincs neki (illetve annyi van, mint bárkinek, ám ami messze nem elegendő Marx értéséhez), a szíve pedig azért nem, merthogy szíve sincsen néki. Kornai nem pusztán egocentrista, hanem tipikus egoista: olyan „önző egyén”, aki, ha akarna, sem volna képes „teljes egyénné” válni.
A sznobizmus nem egyéb, mint az üresség-érzet egyik megjelenési formája, illetve a „világhiány” okozta fájdalom csillapítója. Nem gyógyító, hanem tünetkezelő.
Kornai szellemtelen proccosságára hosszan sorolhatók a frappánsabbnál frappánsabb példák, ezúttal kettőt emelek ki a Mozgó Világban megjelent cikkéből: „Amikor japán vendéglátóim felkértek előadásom megtartására”. Ah! Kornai professzort „felkérték” az előadás megtartására. És miért kérték föl? Egyebek közt azért, mert a „fölkért” professzor önéletrajzot írt, s nem is akármilyet! Nincsen benne semmi, ámde az legalább érthető; beszélhetsz bármilyen nyelven, elolvashatod: „Önéletrajzom először magyarul jelent meg 2005-ben, ezt követte a japán, az angol, majd az orosz, a lengyel és a vietnami kiadás. A kínai nyelvű kiadás most van folyamatban. A könyvet Tsuneo Morita fordította japán nyelvre, és 2006-ban jelent meg Tokióban, a Nippon-Hyoron-Sha Kiadó gondozásában”.
Ez a lényeg! Hogy „a Nippon-Hyoron-Sha Kiadó gondozásában”. Tessék jól megjegyezni! Mert, ha ezt nem tudjuk meg a Mozgó Világból, akkor bizony vészes tudatlansággal kóválygunk a mozdulatlan világban életünk végéig.
Tehát. Azt állítom, hogy Kornai részint nem érti, részint nem érzi Marxot, s épp ez a bájosan groteszk a dologban: a totális értetlenség (illetve taplóság) „vonzotta” Kornait (is) a „marxizmushoz”, értsd: a sztálinizmushoz. Egészen pontosan: ahhoz a sztálinizmushoz, amelyet még föl is fölvizeztek annakidején. Azért mondom ezt, mert olvastam Sztálint, tanúsíthatom, még a legendásan durva generalisszimusz szövegei sem annyira primitívek, mint Kornai János léhán pöffeszkedő professzori sznobériája.
Most pedig nézzük Szegő Iván Miklós (önfarkát leharapó) Kornai-méltatását! Szegő az Origón (néhány nappal Kornai Mozgó Világ-beli cikkének megjelenése előtt) latolgatja, hogy vajon kik lehetnek a 2008-as év Nobel-díjasai, ti. ez egy roppant fontos kérdés: „A közgazdasági Nobel-díj [odaítélése] előtt is zajlanak a találgatások, kik kaphatják a legnagyobb tudományos elismerést. Régi és új nevek özöne árasztotta el az internetes fórumokat, részben a Thomson Reuters korábbi idézettségi mutatói, részben pedig a személyes szimpátia és időnként a hazafias érzelmek alapján. Így [vagyis a „személyes szimpátia és hazafias érzelmek alapján”!] például magyar [„hazafias”] nicknévvel bejelentkező fórumozók ismét bedobták Kornai János nevét, aki a szocializmus idején úttörő jellegű – többek között a hiány közgazdaságtanáról is írt – kutatásokat végzett, és a rendszerváltáskor is készített egy átfogó művet a szocialista országok gazdaságáról. (Sok évvel ezelőtt Kornait a tényleges esélyesek között emlegették, a magyar kutatónak azonban pechje volt: kutatási területe gyakorlatilag megszűnt a szocialista országok összeomlásával.)”
Nos, ez a szöveg – nyilván eltérőn a szerző szándékától – azt jelzi, hogy olyasmikre osztogatják a közgazdasági Nobel-díjakat, melyeknek jobbára semmi jelentőségük. Miért mondom ezt? Mert, ha valóban van súlya, értelme valamely kutatásnak, elemzésnek, s amely teljesítmény alapján Kornai professzor Nobel-díjas lehet Orbán Viktor július 16-ai hősi beszéde előtt, akkor annak a kutatásnak van jelentősége július 17-én, 18-án, 19-én, de talán még 21-én is. Sőt a „kutatás” elméleti értékét éppen az jelzi, a tudományos következtetések érvényét az igazolja, hogy időközben „gyakorlatilag megszűnt a kutatási terület”, már persze, ha valóban tudományról, logikáról van szó, nem csupán ideológiai handabandáról, illetve olyan kutató-kapirgáló vak tyúkról, kinek sikerült Gorbacsov baromfiudvarán lelnie egy történelmi zabszemet, s amely gabonaféleség valójában a professzor fenekébe szorult anno, majd onnan pottyant ki harcosan. Persze még mielőtt megtalálta volna.
Mi az, hogy a „kutatási terület gyakorlatilag megszűnt”? Ha megszűnt a „kutatási terület”, megszűnt a gondolat is?
Devecseri (Domérosz) Gábor írja:
Ott állt hát a faló, körülötte zavart fecsegéssel
ültek a trószok: a szándékuk háromfele oszlott:
vagy hegyes érccel a ló üregét átütni azonnal,
vagy fölvonni a csúcsra, lelökni a sziklatetőről,
vagy bűvös bálványként adni az égilakóknak;
végül is ennek kellett mennie teljesedésbe:
végzete volt ugyanis, hogy vesszen Trója, ha egyszer
ezt a lovat befogadta, amelyben a legderekabbak
ültek, csúnya halált s vészt víve a trójaiakra.
Kérdezem: megszűnt Homérosz „kutatási területe”, már ami a konkrét trójai faló konkrét valóságát illeti? Olyannyira nem szűnt meg, hogy maga Homérosz sem az Íliászban, hanem az Odüsszeában taglalja a „trószok” „zavart fecsegését”, szellemi hányattatottságát. És Kornai élete is ezzel telt, mutatis mutandis: nem tudta eldönteni, mi legyen a tőke-falóval: burzsuj „üregét átütni azonnal? „Vagy bűvös bálványként adni az földilakóknak”? „Végül is ennek kellett mennie teljesedésbe”. Miért? „Végzete volt ugyanis, hogy vesszen a Föld, ha egyszer ezt a tőkét befogadta, amelyben a legderekabbak ültek [vö. Marx: „A burzsoáziának a történelemben felettébb forradalmi szerepe volt… alig százéves osztályuralma alatt tömegesebb és kolosszálisabb termelőerőket hozott létre, mint valamennyi letűnt nemzedék együttvéve”, majd] csúnya halált s vészt víve a földilakókra”.
A gondolat (ha az valódi gondolat) örök!
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/4/THM_0010383394.jpg)
Kornai „kutatási területe” 1945 után: hogyan lesz a tőkés gazdaságból „szocialista gazdaság”? Majd, miután a tudósra rátörtek az orosz tankok: miért nem lehet a tőkés gazdaságból „szocialista gazdaság”?
Tanúim vannak rá, már huszonegynéhány évesen tudtam: nincs „szocialista gazdaság”. A kommunizmus nem azt jelenti, hogy a „kapitalista gazdaság” „szocialista gazdasággá” alakul át, s különösen nem úgy, hogy a „magántulajdon megszüntetésének” eszmei ürügyén szimplán konfiskálják a burzsoázia üzemeit, gyárait, a birtokosok földjeit stb., ti. Marx valóban zseniálisan fogalmazza meg (csak épp Kornai nem éri föl ésszel a „szellemi géniusz”, a „zseniális elme” gondolatát), miszerint a valódi változás nem a „kapitalista gazdaság” átalakítása „szocialista gazdasággá”, hanem a munka szublimálódása.
Kornai ezt egyáltalán nem érti. És miért nem? Mert a liberálisok között „originális zseni” ül a falóban. Legalábbis Sziklai professzor szerint Heller Ágnes Marx-„interpretációja” „önálló kritikai analízis. »Nem tudtam kibékülni azzal« – olvassuk [ti. Hellernél – Gy. úr] –, »hogy Marx a ’termelőerők fejlődésében’, azaz végső soron a technológiában és annak kezelésében látta a történelmi haladás független változóját. Bár marxistának vallottam magamat, ezt az elméletet igyekeztem nagy ívben elkerülni.«
Heller Marx-analízise – folytatja Sziklai – gondolkodásának »radikális originalitásáról« tanúskodik. A termelés marxi paradigmája számára problematikus lett, és elméletileg is lényegesnek tartotta a szükségletek és az érdekek megkülönböztetését, amely már az 1957-es egyetemi jegyzeteiben, »szemben a Csernisevszkij-könyvvel, szintén fontossá vált«. Könyvében tehát alternatívát kínált, mivel szerinte Marx igazi paradigmája nem a termelés, hanem a szükségletek paradigmája volt.”
Tökéletesen jellemzi ezeket a sunyi és korlátolt embereket Heller idézett kijelentése: „Marx a »termelőerők fejlődésében«, azaz végső soron a technológiában és annak kezelésében látta a történelmi haladás független változóját”.
Marxnál a „termelőerők fejlődése” messze nem azonos „a technológiával és annak kezelésével”. Még „végső soron” sem. Egyébként Heller éppily alattomos módon (a maga agyalágyult „azaz”-ával, „értsd”-ével) „azonosítja” Lenin értékorientált dialektikáját a szimpla (s épp a Hellerekre, Kornaikra jellemző) önös, bornírt cinizmussal. Heller: „Idézem Lenin mondását, mely szerint »mi nem ismerjük el a szabadságot, sem az egyenlőséget, sem a munkásdemokráciát, ha az szemben áll a munkának a tőkétől való felszabadulásával« (értsd: velünk)”.
Vagyishogy Lenin világos, egyértelmű állítását úgy kell „érteni”, ahogyan azt egy sunyi kis vakarcs, egy orbitálisan lebukott spicli előírja. Mármost pontosan így válik a „termelőerők”-ből „technológia” a liberális „filozófiában”: egy hülye-helleri „azaz” révén.
Tehát az originális falovat körbeszaglászó „trószok”, Sziklaiék, Kornaiék, Almásiék „számára” a „termelés marxi paradigmája” igen „problematikus” lett az idők folyamán, s küszködtek is a „problémával” erősen, végül pedig (ahogyan Szegő Iván Miklós fogalmazza) „megszűnt a kutatási területük”.
Igen, csakhogy valójában a hadova, a szellemi (plusz egzisztenciális) hohmecolás az, amely a Kornai professzorok, Heller professzorok „kutatási területe” (attribútuma), ez viszont nem szűnt meg, vagyishogy annak, amit Hellerék Marx „paradigmájáról” állítanak, Marxhoz semmi köze.
A tőke ismert sorai szerint „Minden eddigi elsajátításnál egyének tömege maradt egyetlen termelési szerszám alá besorolva; amikor majd a proletárok sajátítanak el, termelési szerszámok tömegét kell mindegyik egyén alá, a tulajdont pedig valamennyiük alá besorolni. A modern egyetemes érintkezés nem is sorolható másként be az egyének alá, csak úgy, ha valamennyiük alá sorolják be”.
Tehát Marxnál nem a „termelési technológia” államosítása, „szocialista gazdasággá” alakítása során, hanem az „egyetemes érintkezés”, „az egyének teljes egyénekké való kifejlődése” révén változik a munka „öntevékenységgé”.
Sziklai: Heller Ágnes „alternatívát kínált, mivel szerinte Marx igazi paradigmája nem a termelés, hanem a szükségletek paradigmája volt”.
Marx persze nem erről beszél, hanem éppen arról, hogy a „szükséglet” elvont fogalma, mint minden üres absztrakció, értelmetlen, hasznavehetetlen. Például a tőkés konkrét, „Gyapotra irányuló szükségletét [kiemelés – Gy. úr] lényegesen módosítja az a körülmény, hogy ez a szükséglet valójában csak profitszerzési szükségletét takarja” – írja Marx doktor, ám mindez a liberális professzorokat nem zavarja. Továbbá, Marx elidegenült munkáról beszél, illetve annak „öntevékenységgé” való „átváltozásáról”, s persze az „alternatívákat kínálgató” kapitalista „kritikusokat” ez sem zavarja, mint ahogyan a tények általában és egyáltalán nem irritálják őket. Boldog emberek. Lágyak, szőkék és másfél mázsásak.
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/2/THM_0010383392.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/3/THM_0010383393.jpg)
Az egyik Heller, a másik Kornai. Imbolygón göndör a mosolygásuk. Marxi „paradigma” helyett a „szocialista építésnek”, „szocialista gazdálkodásnak” nevezett sztálinista-államkapitalista alternatívát „kínáltak”, majd most – miután a „kutatási területük gyakorlatilag megszűnt” – szellemesen, leleményesen liberális kapitalista „alternatívát” röfögnek felénk.
Kornaiék egykori (sztálinista) ügyködését („szocialista építőmunkáját”) nevezzük eurázsiai tőkefölhalmozásnak. Milliók döglöttek bele, főként a Szovjetunióban. Nota bene nem a „kominizmus bűneibe”, hanem a Kornaiék által (ma is!) „szocialista gazdálkodásnak” képzelt államkapitalizmus eredeti (állami) tőkefölhalmozásába, melynek lényege (a klasszikus kapitalizmusban is!) az erőforrásoknak a mezőgazdaságból az iparba történő (erőszakos) átirányítása.
Hellerék önfenomenológiája így hangzik (persze az én megfogalmazásom szerint): 1953-ig (vs. 1956-ig) nagyon hülyék voltunk, ám pontosan ennek fölismerése garantálja, hogy most viszont már nagyon okosak vagyunk. Méghozzá végelegesen.
Igen, csakhogy ez nem így van! Aki butának született, az a „megvilágosodásai” után is óhatatlanul marad buta.
A különféle eszmék, elméletek legszörnyűbb rákfenéi a neofiták, így a jobb sorsra érdemes liberalizmus hátán is gigászi púp az egykori vicsorgó sztálinisták (ma liberálisan vicsorgó) tömege.
Egyébiránt az ember által „szocializált” „boldogság” legendásan okos állat. Tekintete értelmet sugároz.
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/8/7/THM_0010383387.jpg)
A disznó értelmes jószág. Már, ha nincs ember a közelében. De csakis akkor! Vagyis az emberközeli Kornaiék ma sem értik: a szovjet gazdaság lényegileg a tőkelogika alapján működött, mégpedig (az ún. „hadikommunizmus” rövid időszakát leszámítva) az első pillanattól fogva mindmáig.
Kornai professzor így röffenti elő professzori „nézetét” a Mozgó Világban: „Nézetem szerint az intellektuális és politikai tisztesség megköveteli a lelkiismeretes szembenézést a kérdéssel: mi köze Marx gondolatainak a megvalósított szocialista rendszerekhez?”.
(1) A „politikai tisztességnek” és a „lelkiismeretnek” semmi köze a logikához, a gondolkodáshoz (az egyik jonatánalma, a másik zerge-patanyom), illetve (2) akkor tudhatjuk meg, hogy mi köze „Marx gondolatainak a megvalósított szocialista rendszerekhez”, ha megismerjük „Marx gondolatait” és megismerjük a „megvalósított szocialista rendszereket”. Csupán ez szükséges hozzá.
Na most, Marx gondolatait nem ismerjük, ti. tökfejek vagyunk hozzá, míg a „megvalósított szocialista rendszerek” szintagma annyiban jelenthet valamit, amennyiben a „politikai tisztességnek” köze lehet a logikához (mint olyanhoz). Magyarán: semennyiben. Vagyis Kornai „nézete” nem jelent semmit. Továbbá mindennek (az egész marhaságnak) úgy van köze „Marx gondolataihoz”, mint ahogyan az „ember közelében szocializált háziállatnak” a „szégyenkezéshez”.
Almási professzor szerint Heller Ágnes „A szégyenről ír dolgozatot – aktuálisat és általánosat – amiből az marad meg az ember fejében, hogy mekkora katartikus szerepe van. Megint olyan fordulat, amit ő hozott be a filozófiába”.
Belehozta. Szó szerint így: „a legtöbb affektus megfigyelhető az ösztönleépülésben előrehaladt magasabb rendű emlősállatoknál is. De a szégyen kivétel. Csak az embernél és az ember környezetében élő »szocializált« háziállatok, mindenekelőtt a kutya esetében figyelhető meg (…) az affektusok közül a szégyen, egy vonatkozásban csupán, de egyedülálló: csak az ember és az ember környezetében élő háziállat – a kutya – tud szégyenkezni”.
Kérdezem: a vakond az ember közelében szocializálódik? Igen, valahol ott, a veteményeskert alján. És mégsem szégyenében búvik a föld alá, hanem azért, mert a vakondnak van annyi esze, hogy ott keresse Kornai professzor eszme-közlekedésirányító rendőr-gumibotját, ahol az elveszett (erről bővebben alább).
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/5/THM_0010383395.jpg)
Egyelőre tehát maradjunk az ismeretelméleti kérdéseknél: igaza van Marxnak? Átalakulhat a „munka” elidegenülés-mentes „öntevékenységgé”? Válasz: vagy igaza van, vagy nincs, vagy átalakulhat, vagy nem. Ez voltaképpen mellékes, legalábbis ami a „topik tárgyát” illeti, tudniillik itt arról beszélünk, hogy Heller, Kornai, Sziklai (továbbá Almási, Bence, Vajda és a többi tudós-lótuszfaktusz) nem félreérti Marxot, hanem (többszörösen meggyőződtem róla) ezek a jóemberek semmit nem értenek az egészből. Taplóagyú professzorok, akik a zsenit megközelíteni sem tudják (értelemszerűen), így csupán papagájmód hangicsálnak, például arról, hogy Marx „szellemi géniusz”, „zseniális elme” – ámde nem eléggé, ezért a Marxénál zseniálisabb, originálisabb „paradigmára” van szükség. Vagyis amiről Sziklai és Heller süketel, nagyon hosszan és nagyon összevissza, azt a „rendmániás” Kornai professzor a Mozgó Világban lakonikusan fogalmazza meg: „Marx politikai gazdaságtana nem adott semmiféle eszközt a kezembe”.
Pedig hát nagyon kellett volna néki az eszköz kezébe.
Jó, de minek?! Hiszen maga Heller adta Kornai kezébe („alternatívát kínált”), míg Lukács György Heller kezébe adta annakidején, nyilván veregetni a kis (bolsevik-ortodox) eszközt (legalábbis erre célozgat az öregasszony a könyvében, meglehetősen szánalmasan).
Míg Marx szerint az ember nem csupán a sliccét gombolja ki (olykor), hanem „levet magáról mindent, ami addigi társadalmi helyzetéből rajta ragadt. Csak ezen a fokon esik egybe az öntevékenység az anyagi élettel, ami megfelel az egyének teljes egyénekké való kifejlődésének és minden természetadta jelleg levetkezésének; és ekkor felel meg egymásnak a munka átváltozása öntevékenységgé és az eddig feltételektől megszabott érintkezés átváltozása az egyének mint olyanok érintkezésévé”.
Döntő kérdés: lehet ez a Marx-szöveg „valamiféle eszköz” egy (doktriner) közgazdász „kezében”? Nem lehet. És? Akkor ez mit jelent? Hogy Marxnak nincs igaza? Nem azt jelenti. Azt jelenti, hogy a közgazdász lüke. Mert ott forszírozza az „eszközt”, ahol az eo ipso nincs.
Dr. prof. Rendőr professzor a gangon keresgéli a gumibotját. – Hol vesztetted el? – kérdi a másik rendőrprofesszor. – A pincében. – Akkor mér’ itt keresed? – Mert itt világosabb van.
Persze a pincében is fölkapcsolható a villany, én mégis azt mondom: ne Marx „zseniális elméjében”, mély gondolatiságában keresgéljük a világosságot, pislogó piláccsal a „zseniális elmét”, hanem a sajátunkéban! Tudniillik akkor talál(hat)juk meg Marxéban is. A „gumibotot”. Egyébként pedig biztosan nem!
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/7/7/THM_0010383377.jpg)
Amikor Kornai Marxon reklamálja a „használható eszközt”, az olyan, mintha Moszkvába (ma nyilván New Yorkba) akarna utazni vonattal, s fölszállna egy űrrakétára, majd az indulás után kikukkantana az ablakon, s látván, hogy nem odatart a jármű, amerre ő menni szeretne, riadtan kiáltaná el magát: hohó!, az űrhajó mozdonyvezetője „zseniális elme”, ámde alapvető tévedése, hogy nem tudja merre kell menni (vagy Moszkvába vagy New Yorkba!), azt pedig végképp nem tudja, hogy milyen közlekedési eszközzel utazzunk! Így zörög a Mozgó Vlágban a tudós Kornai professzor.
Noha ma már minden gyerek tudja: a marxi „űrhajó” nem a „szocialista gazdaság” felé zötyögő vicinális, az „űrhajó” arra hivatott, hogy egy másik galaxisra repítse az olvasót. Nagyon nem ugyanaz a kettő. Míg Kornaiék bravúrosan ismerték föl reformista „kutatásaik” (mondjuk inkább így: katatásaik) során, hogy Moszkváig ugyan el lehet jutni vasúton, ámde Csoptól már szélesebb a sínpár nyomtávolsága. Ennyi. Ezt sikerült fölfedezniük, s ezt Bauer Tamás is ügyesen megfogalmazta, mégpedig abban a Mozgó Világ-számban, melynek (botránya) nyomán lehetett főbakternő P. Szűcs Julianna a komonizmus idején, vagyishogy az alábbi Bauer-mondat miatt váltották le Kulin Ferencet a Mozgó Világ éléről: „Nyilvánvalónak látszik, hogy a nyolcvanas években megfontoltabban kell alakítani azokat a kapcsolatokat, amelyek a magyar gazdaságot a világgazdaságnak ehhez a válsággal küszködő régiójához [ti. a KGST-hez] fűzik. Csak így lehet, hogy Magyarország a stabilitás olyan szigete legyen Kelet-Európában, amilyennek sokan – megalapozatlanul – máris látni vélik”.
Az idézett második Bauer-mondat második felének dacára ez az állítás olyannyira sovén, dögnacionalista, neohungarista baromság (mindenféle jobbikos, neonáci agyrém szellemi genezise, inspirálója), hogy attól kódulunk a mai napig. Ugye?! Bauer Tamás már 1982-ben így hőzöngött: majd mi megmutassuk Kelet-Európának, mi leszünk itten a „stabilitás szigete”! Sőt Orbánék, a baueri harci-logika mentén, magát a Mestert is túlhaladva, egyenesen azt szorgalmazzák, hogy a magyarság ne csupán Kelet-Európának mutasson mintát, hanem az egész világnak. Illetve Matolcsyék jelenleg ott tartanak (néhány szerénységre intő kontra-saller után), hogy inkább Kelet-Európa legyen az, persze csakis a felcsúti magyar nép vezéreltével, amely kokakóla-mámorban fetrengő Toldi Miklósként mutatja az utat Nemoda-Budára a demokráciában fuldokló, hanyatló Nyugatnak.
Bauer így szónokolt 1982-ben: „megfontoltabban kell alakítani azokat a kapcsolatokat, amelyek a magyar gazdaságot” a Szovjetunióhoz és a KGST-hez „fűzik”.
Jelentem: ez megtörtént! Ma már egy deka nyírségi almát sem tudunk eladni, sem kukacosat, sem gálicosat, sem Oroszországnak, sem a Nyugatnak. De még Kínának, Azerbajdzsánnak sem, sőt még a chilei cseresznye is a nyakunkon rohad. Hogy, hogy nem, ma ott tartunk (mi, Bauer-pökhendi, Matolcsy-peckes minta-magyarok), hogy nem csupán Oroszországnak, Lengyelországnak, Csehországnak, Szlovákiának, hanem hovatovább Romániának is hátulról szagoljuk a „válságokkal küszködő” alsó „régióját”. Ne legyen félreértés, mindezzel csak azt akarom mondani, hogy a orbánizmus (radikálisabb változatában a bayer-bogárizmus) voltaképpen az 1982-es bauerizmussal kezdődött, és amely húgyagyú pökhendiség ma az egyik oldalon a vona-babarczysmusban, a másik oldalon a pészűcs-kornaizmusban kulminál.
Hogy durva az analógia? Akkor nézzük még egyszer! Szó szerint idézem azt a Bauer Tamást, aki ma P. Szűcsék, Vitányiék, Vásárhelyiék gyurcsányista Koalíciójának egyik tudós-megmondóembere. 1982, Mozgó Világ: „Magyarország a stabilitás… szigete legyen” [kiemelés – Gy. úr].
És ezt ugyebár egy originális antimarxista, urbánus-ellenzéki, liberális közgazdász írja! Gyakorlatilag a vasfüggönyt reklamálja. A „sziget” köré. Ugyanis csak így lehet értelme annak, amit leírt. Körkörös gazdaságvédelem – 1982-ben. Deutsch-Bauer-Für Tamás. Vagyis csak ismételni tudom: oly nagyon krahácsiak ezek az emberek (Kornaitól Baueren Maltocsyn át Bogár Lászlóig), mondhatni buták, mint ama Turul-tompor, amely a Liberál-szigeten fénylik; s azért fénylik (máig sugárzón!), mert Bauerék, Estrerházyék, Czakó Gáborék, Kocsis Zoltánék már 1982-ben kumiszba áztatott meceszgombóccal vikszolták (brixolták) azt antikomonistán hungarocsillogóra. A Mozgó Világban. És nem csak a Kulinéban, mutatis mutandis a P. Szűcsében is!
Még egy szó szerinti idézet, de már nem a kulin-bauerista, hanem a gyurcsány-bauerista (kornaisan) Sziget-Mozgó Világából: „… és mi ábrándított ki a marxi gondolatokból [sic.]
Ahogy haladtam előre az olvasásban, mindinkább lenyűgözött a mű éles logikája, a gondolatmenet és az érvelés szigorúsága, a fogalmak használatának precizitása.
Most ugrok az időben. Az előbb a háborút követő első évekről szóltam, akkori szellemi arcképemet próbáltam visszaidézni”.
Nagyjából itt áll meg az ész. Kornai professzor (korábban már vizuálisan idézett) „szellemi arcképénél”.
![](https://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/6/THM_0010383396.jpg)
Hogy miért éppen itt? Erről írok legközelebb.