spacc Creative Commons License 2012.07.16 0 0 10470

Szép is lennen de azért nem ilyen vészes a dolog.  Az audio CD kiolvasásakor egy szektorban 2352 bit van de ez nem csak maga a zenei anyag, tartalmazza a vezérlőjeleket, és paritásbitet is. A beolvasás és fedolgozás elején ezek a paritásbitek segítik a hibajavítást. Miután az EFM dekóder szétválasztja a vezérlőjeleket és a PCM adatfolyamot, a PCM a lényeges, ez un. "overlaped" és önmagában ez is egy elég biztonságos tárolási forma, hisz valamivel több mint 20% redundanciát biztosít. Ez önmagában egy nagységrenddel nagyobb hibatűrést jelent a vezérlőjelekhez képest.

Állandóan arra hivatkoztok, hogy a beolvasás tele van hibával... ez azért kissé barokkos túlzás. Külömben is, ha annyi lenne a beolvasási hiba, hogy a fenében tudna működni a dolog? Bár kétségtelen, hogy manapság egyre kevesebb igazán jó minőségű olvasó-író van a piacon, de azért még akad olyn is, ha az ember nem sajnálja rá azt a + párezret. Régi szép idők, amikor még adtak magukra a gyártók is,,, emlékszem, az első 12x-ös Plextor olvasóm leírásában a műszaki adatoknál megadták az olvasási bit-tévesztési adatot... ez egy CD lemez esetén 1,5-2 Bit-re jött ki... és mindez a mai szemmel nézve a kőkorszakban.

 

Amia Flac, Ape dolgot illeti.  Szóval az a gond, hogy sokan nem tudják, de ezek csak részben vesztességmentes tömörítők, de algoritmusaik nagyon hasonlítanak egymársra. Eredendően az a gond, hogy ész nélkül tömörítenek vele, holitt a klf. tömörítési ráta nem hoz azonos eredményt, azaz nincs ingyen vacsora. Mindkét tömörítőre igaz, hogy a vesztességmentesség csak a közép arányú tömörítésig igaz, ape-nél a "normal" flac-nél a 4-5-ös tömörítési bellításig, a felett sajna már jelentkezik némi vesztesség, na nem drasztikus, de 1-3% igen. (az a baj, hogy a letölthető zenéknél bizony csupa 8-as tömörítésü Flac állomány található.

 

No és a másik... mintha kollektív butulás lenne tapasztalható. Mert hamár-homár valaki grebbel vehetné magának a fáradságot, hogy ha a Lemezen ott virit a szolid kis felira, hogy HDCD, akkor ne wav-ba grebbelje, hanem Alkohollal vagy Blindwrite progival képfájlt csináljon, persze a megfelelő beállításokkal, hogy a Subcsatorna is rögzítve legyen, mert megüt a guta, ha látom a borítón a feliratot, de sima CDA-ként kezeli...

 

" Anno amikor az első zenei CD lemezek kijöttek, a hangzásuk kiábrándító volt. Eltelt egy idő, mire a hangmérnökök rájöttek, hogy CD-re teljesen másképp kell keverni a zenéket, mint LP-re."

Na ez is picit egy túlzó kijelentés, biztos ezért van az, hogy egyre több CD-kiadványon jelenik meg a "Non Remastered" felirat. Mert bizony a 80-as évek utolsó harmadáig gyártott cédék nem voltak agyonmanipulálva, nem volt akkor még "LoudWar" az csak a 80-as végén robbant ki tönkretéve az akkor zenélni kezdő hallgatók izlését...

Ami az LP-rippeket illeti - én ezeket gyüjtöm - ott azért én ammondó vagyok - hogy egy kicsit is vájtfülű embert nem nagyon lehet nagyon megvezetni.  Ordít a külömbség egy USB-s Lenco egy komolybb lemezjátszóval és pickuppal összehasonlítva.  Komolyabb helyeken ilyen forrással még nem is találkoztam. Annak idején valaki adott egy "padlás" musical CD-t hogy másolnám le,  De miután belehalgattam, inkább lemezről digiztem be. A gazdi el volt hűlve, hogy hogy szólhat valami sokkal jobban, mint az eredeti CD. Pedig igazán nem egy vájtfülü ember volt...