Nyilvános részlet egy előterjesztésből.
Megbízás 21 vasútvonalon utasszámlálási feladatok elvégzésével.
Az utasszámlálásra 2011. december hónapban, iskolai tanítási napokon került sor, egy keddi és szerdai nap utasforgalmát, és egy, a heti hivatásforgalmi utazások szempontjából is mértékadó pénteki nap utasadatait mérték fel a számlálók.
Az utasszámlálásba bevont vonalak a következők: 4, 5, 11, 16, 17, 23, 25, 45, 47, 86, 87, 89, 98, 102, 103, 114, 121, 125, 146, 147, voltak.
Az utasforgalmi felmérés 21, költségfedezeti arány szempontjából nem előkelő helyet elfoglaló vasútvonalon történt meg. A felmérés során 667 darab vonat teljes körű ellenőrzése, megállónkénti fel- és leszálló utasok számának rögzítése történt meg.
A megrendelői szempontból a közösségi közlekedés kapacitás kibocsátása, a kapacitás kihasználtsága kiemelt jelentőséggel bír, az ellátó rendszerben meglévő, elsősorban járműhiányból származó kapacitáshiányok miatt az eszközökkel való hatékony gazdálkodás az ágazat valamennyi szereplőjének kötelessége.
A kapacitásvizsgálatot a vonatokon egyidejűleg tartózkodó utasok számának (keresztmetszeti utasszám) értékelésével, statisztikai feldolgozásával végeztük.
Az értékelés eredményei azt mutatják, hogy az esetek 97 %-ában az elszállított, egyidejűleg a vonaton lévő utasok száma kisebb, mint amennyi utast egy 50 személyes autóbusszal el lehet szállítani.
Az esetek 3 %-ában van szükség 50 főnél nagyobb kapacitás kibocsátásra.
A vizsgált vonatok felénél, azaz 340 vonaton az egy időben vonaton lévő utasok számának maximuma 12, vagy annál kevesebb volt, azaz egy mikrobusz is képes lenne az utasforgalom lebonyolítására.
A vonatok többsége az eloszlási görbéből is látható módon 5 és 20 fő közötti maximális egyidejű utasszámmal közlekedett.
A vonatok igénybevétele között jelentős különbség mutatkozik. Amíg a hivatásforgalmi időszakban magasabb az utazók száma (vonalanként csúcsidőben 11-89 utas), addig a csúcson kívüli utazások elenyésző mértéket mutatnak.
A vasútvonalak újranyitásával szolgáltatásfejlesztés is megvalósult. Civil szervezetek, önkormányzatok kérésének eleget téve több vonalon is az indokoltnál nagyobb vonatmennyiség közlekedik. A kínálat bővítése azonban nem igazolta a várakozásokat, sőt, az utasforgalom a 2007. évihez képest tovább csökkent. A közúti közösségi közlekedés színvonalbeli előnyei tovább rontották a jellemzően 40-60 km/h sebességre alkalmas vasútvonalak eredményességét, a korábban vasúton utazók egy része mára elpártolt.
Több civil kezdeményezés, amely a mellékvonalak állapotának javítását, az állomások környezetének rendbetételét célozta, érdemi, látható eredményt nem hozott.
A kínálatbővítés egyben eszközigénnyel is bírt, ha csak a jellemző hivatásforgalmi utasáramlatoknak megfelelő vonatok közlekednek, úgy több vonalon is lehet a lekötött eszközök számát csökkenteni, jellemzően Bz motorkocsik szabadulhatnak fel, amelyre a hálózaton a legnagyobb szükség lenne.
A vasútvonalak közúti közösségi közlekedéssel való helyettesíthetősége kevés kivételtől eltekintve megoldható, sőt, meghatározó részben más vonalvezetéssel, de jelenleg is megoldott.
Ha nem csak a keresztmetszeti, hanem a vasútvonalat használó utasok összes számát tekintjük, a vonatonkénti átlag utasszám 4,8 fő és 35,3 fő között változik vasútvonalanként. Pénteken ez a szám 6,8 és 40,4 között ingadozik.
Jóllehet az utasforgalmi felmérésre téli időszakban került sor, a nyári bővülést kb. 20 %-ra becsüljük. Ez a mérték továbbra is indokolttá teszi az ellátórendszer működőképességének megőrzése érdekében a kapacitás kibocsátások felülvizsgálatát, helyettesíthetőségének kialakítását, mivel már a vasúti közlekedés változó költségeiből finanszírozható önálló közúti személyszállítás.
A vizsgált 21 vasútvonal 2010. évi közvetlen (ráosztott központi költségek nélküli) költségeinek (phd, vontatás, személyi jellegű költségek, egyéb, közvetlenül a vonalhoz rendelhető) összege 13,4 milliárd forint volt, a bevétel ezzel szemben csupán 924 millió forint, ami 7 %-os közvetlen költség fedezeti arányt jelent.
Meg kell jegyezni, hogy a 2010. évben több vonal csak néhány hetes vagy hónapos adatával szerepel a vonalak újranyitásának júliusi vagy decemberi időpontjai miatt, 2011. évben az abszolút értékű ráfordítás ennél több milliárd forinttal magasabb lehetett.
2012.február