Tiszteletem!
Először is BÚÉK Minden Hajózónak!
Mi is elégedettek voltunk a Royal Caribbeannel, októberben voltunk mediterrán körúton, ebből ami közös, az Athén és Ephesos.
Mivel Athént korábban már láttuk, így nem mentünk be, hanem maradtunk Pireuszben, ami kb 30 perc busz / taxi útra található Athén belvárosától. Itt köt ki a hajó, és gyakorlatilag Athén kikötővárosa. Régen kis halászfalu volt, de a hazózós turizmus fellendülésével a város is virágozni kezdett. Egy szuvenír üzletben megkérdezték, hogy honnan jöttünk, USA vagy Kanada, mikor mondtam, hogy magyarok vagyunk, akkor teljesen elcsodálkozott az eladó hölgy, hogy ő még sohasem látott magyarokat, nagyon ritkék errefelé.
Szóval ajánlom Pireuszt, jó vásárlási / étkezési lehetőségek, halpiac, gyönyörű épületek, etc. Kellemesen el lehet tölteni egy napot.
Amennyiben mégis Athénra esik a választás, úgy két mód van bejutni: Nagyon jó szervezett kirándulási vannak a Royal Caribbeaannak (50-120 € / fő körül), sima retúr transzfer náluk 34 € volt busszal. Van Hop-on Hop-off busz Pireusz és athén között 22 €-ért egész napra. Illetve egy német útitársunk mesélte, hogy megkérdezett egy kikötői taxist, mennyiért vinné be Athénba, nos, a taxis potom 300 (azaz háromszáz) (!) €-ért készséggel megtette volna...
Ephesos
Óriási (szó szerint) terülten elhelyezkedő ógörög és római épületek maradványai. Kihagyhatatlan! Ha valaki szeretné értelmesen beosztani az időt, látni (szinte) mindent, garanciát arra, hogy nem hagyja ott a busz, érdekfeszítő idegenvezetést (angolul persze), akkor ne sajnálja a kb 130 € / fős árat a Royal által szervezett leghosszabb ephesosi túrára. Megéri, garantálom.
A többi említett kikötőben / városaban sajnos nem jártam még.
A Royal egyébként 4 csillagos társaság, de ez csak akkor érezhető, ha valakinek van viszonyítási alapja pl egy 5 csillagos társasághoz. Mint más is írta még két 4 csillagos sem egyforma (Royal kontra MSC).
Soda pass ára 79 $ volt a 10 éjszakás útra. Coca-cola termékek automatás helyben hígtott basic italai, megjegyezném, hogy mindig célszerű jég nélkül kérni, mert amúgy is hideg, és ha jéggel kérjük, akkor jeget kapunk üdítővel, és nem üdítőt jéggel. Adnak egy grátisz műanyag kupát, mint mindenhol, de nem kötelező ebbe kérni az italt (nem is célszerű folyton magunkkal hordani), elég a SeaPass-ra ragasztott matricát felmutatni, és pohárban kihozzák.
Éjszakára célszerű egy nagyobb (1,5 L-es) üveget megtölttetni szódával valamelyik bárban. Vagy van a szobában több üveg literes Evian víz, de annak 8 USD palackja.
Amúgy italt én elvből sem vinnék fel, kifizetek X ezer dollárt mindenestől a hajóút végén, és akkor néhány forintos üdítőkön próbálok spórolni? Ugyan már! Ez kicsinyes magyaros hozzáállás véleményem szerint.
Hitelkártya természtesen nem kötelező, de célszerű. USA beli társaság a Royal, így mindent USD-ban fognak számolni a végén. Lehet, egyes termékek EUR-ban is meg lesznek adva, de azt is USD-ra számolják át. €-val is lehet fizetni, de a konverzió miatt nem célszerű. Tehát, ha készpénzzel akarunk fizetni, USD-t vigyünk. Bankkártyás fizetés esetén aktuális napi középárfolyamon történik a váltás, tehát adott esetben jobban is járhatunk, mintha itthon veszünk USD-t.
Érdekes dolog valóban, hogy nálunk valóban az MSC és a Costa amikre a legtöbben mennek.
Az igazásghoz tartozik, hogy általánosságban véve az ameriikai társaságok európai útjai drágábbak (kivétel nyilván van, de általánosságban, ha összevetem az árakat, ezt látom).
A kaucióról minden fent van az adott társaság honlapján. Társaságonként változik, $ (€) / fő / éj egységekben határozzák meg. Pl: A HAL-nál 60 USD / fő / éj a kaució mértéke.
Még 5 nap és mi is indulunk a Holland America Line-nal 14 éjszakás Közép-Amerika / Nyugat-karibi úrta. Pénteken irány Tampa Bay