Én '96 decembere óta használok egy ZX-t, ami akkor volt 8 hónapos. 19,000km-el vettem át és most 200,000km van benne. Kezdetben nekem is nagy félelmeim voltak vele kapcsolatban, mert a használtautó értékelések nagyon lehúzták: gyakorlatilag egy megbízhatatlan járműnek állították be.
Az eltelt évek viszont pont az ellenkezőjét bizonyították be: minimális fenntartási költséggel, egy jó autót sikerült venni.
Megpróbálom gyorsan összeírni, hogy nekem milyen jó és rossz tapasztalataim voltak vele:
Kezdjük a rosszal mert ebből nem sok van:))
- relatíve kis csomagtér 320L, bár pozítívum, hogy az ülések osztottan dönthetők (MIAMI típus)
- a kalaptartó visszahúzója tényleg gyorsan, kb. 6-7 éves korában tönkrement
- időnként a motor fordultaszáma fel-felpörög, ilyenkor le kell állítani és újraindítás után a jelenség megszűnik. Ezt már elég régóta csinálja, majd 1x ki lesz takarítva az üzemanyagtartály, mert talán ez okozza...mivel főleg akkor jön elő ez, ha kevés üzemanyagra tankolok rá...
- a belső kezelőszervek háttérvilágítása, (fűtésé) gyorsan tönkrement, a javításához szét kellene szedni ezt a részt...
Nézzük a jó dolgokat:))
- olcsó hozzá az alkatrész, tulajdonképp alapból sok mindent nem kell rajta cserélgetni, csak a 15,000km-renkénti dolgokat: olaj és szűrő, levegőszűrő, néha 1-1 stabilizátor, de ez is pár ezerFT csak, gyertya, stb...
- kedvező fogyasztás, 1,4-s benzines injektoros: ~ 6-8L, attól függ, hogy hosszú távon vagy városban megy többet
- 4 személynek kényelmes és ~130km/h körüli tempót nagyon szereti, persze megy többet is, de én nem hajtottam nagyon ennél többel, csak 1x-2x próbaképp:))
- tudomásom szerint a karosszéria galvanizált, ezért nem is rozsdásodik, csak a javított részeken lehet ezzel probléma
- nincs túlbonyolítva elektronikával, sajnos a mostani autóknak ez a legfőbb gondja, emiatt különösebb probléma nem is volt a ZX-el
- a Miami felszereltségről beszélve: a belső tér tartós és esztétikus anyagokkal lett elkészítve
- sok apró kis okosság: tárolórekeszek sokasága mindenhol, térképolvasó lámpa mindkét első utasnak
- soha nem hagyott ott sehol, pedig Angliától-Görögországig végigjártuk Európát. Franciaországban nagyon jól érezte magát, mert tényleg rengeteg ZX testvérrel találkozott:))) És olyan színeket is láttam ott, ami nálunk nem igazán van.
- az 5 ajtós kivitel nagyon praktikus megoldás, jól kihasználható
- az 1,4-s motor is elég dinamikus, persze túlzásokba nem kell esni:))
Összegezve: bár nem a legmodernebb a formatervezése, de ennek ellenére mégis különleges a formája. Ha most még gyártanák, akkor főként a kombi kivitelben biztos, hogy vennék egyet! Főként, hogy az eltelt évek a megbízhatóságát messzemenően alátámasztották!