nobolond Creative Commons License 2011.12.24 0 0 5781

Kedves Fórumozó Kollégák !

Örömmel „tudatom” veletek, hogy közel másfél évi küszködés és kínlódás – sok (néha felesleges ) vásárlás,  költség és utánjárás - után végre tegnap – éppen karácsonyra - elkészültek a diorámáim… :))))))
Tudom, hogy tele vannak hibával, de - mivel a kritikát nehezen viselem :)))))))))))))))))))))))))))) – megkritizálom inkább magam…

 

 

 

 

A „kis dioráma” ( a próbadarab ) egy régi – 50-es, 60-as évek-beli – pillanatot próbál bemutatni.
Van rajta egy „pálya - km kő” is …
Nagy hibája, hogy az úttest burkolatát nyomtatással csináltam (a max. A4-es nem volt elég hosszú ), így láthatóan több részből áll össze – ezt majd ünnepek után kicserélem szürke csiszolópapírra.
Egyszerű – „nem akar sokat bemutatni”  így „tűrhető”-nek minősíteném…

És akkor a nagyobb – két részből álló…


Nem volt könnyű a merevített léckeret előállítása ( igen régen jártam faipari politechnikára …:))))) és a két rész - mechanikai és elektromos – összeillesztése. (utóbbi érdekében – a biztonság kedvéért - mindkét sínszakasz külön-külön betáplálással rendelkezik, de összeillesztve csak egy betápról is megy.) Emellett felsővezetékről is van betáplálás, mindkét áramellátó vezeték „gyors oldású” 500 mA-es üvegbiztosítékkal van ellátva a dekóderek kímélése érdekében.
Az „egy szem” Fuggerth fényjelzőt – a tanácsokat megfogadva – külön kivezetéssel 9 V-os akkuról táplálom.


Most pedig a hibákról :


- vágány szinthibák ( eredetileg – ahol kellett – lecsavaroztam a síneket , de aztán az ágyazat megkötése után felszedtem azokat. Hogy – hogy nem a sínek meggörbültek – ezen már nem tudok változtatni…. : (((((((
- pocsék, nem valóságos, a szabványtól messze eltérő kavicságyazat.  Nem igazán sikerült a parafa- szalagot méretre vágnom, az abnormálisan széles és magas ágyazat ebből adódik.. ( Ráadásul a két kapcsolódó rész ágyszélessége is eltérő…)
- csúnya sínfestés ( erről pár napja már vitatkoztunk ) ecsettel készült, kompresszorom nincs, a készítés így is sokszor borította fel a családi békét 
- csúnya „betonaljzat”. Évekkel ezelőtt töménytelen mennyiségű 2,5 mm-es Roco sínt – „fa utánzatú talpfával”gyártottakat - vettem, azokat használtam fel és festettem át. Így is kénytelen voltam egy PECO váltóra beruházni, mivel az eredeti Roco Y – váltó átállító pöcke – a beépítés után – letört… : (((((((
- jól láthatóan több darabból összeillesztett műfű . Hát sajna nem vagyok gyakorlott barkácsoló…:)))))
- csúnya összeillesztés a két darab között. ( örülök, hogy működik, és hogy szétszedhető-összerakható…)
- nem szép vonalvezetésű útpálya ( a Busch öntapadó útfelületét használtam, nem volt könnyű az egyenes - egyébként hihetetlenül elasztikus – anyagból a kanyart húzással „kierőszakolni”, mint ahogy a léckeret szélénél sem volt egyszerű „befejezni”…
- az egyetlen jelzőnek nincs sok értelme, hiszen a kitérőre még egy hosszabb mozdony sem fér be ( szerettem volna a meglévő 4 jelzőből legalább egyet felhasználni  - ennyi hely volt…
- az árambevezetés a „lógó vezetékekkel nem túl „elegáns”.  A rendelkezésemre álló Viessmann banánhüvelyek sokkal rövidebbek, mint a léckeret vastagsága, elveszne benne. Emellett hiba esetén könnyebb szerelni, cserélni.
- a jelző magyar pályára, a vezetékoszlopok német pályára valók ( nem mertem belevágni a Viessmann oszlopok merevítőinek megritkításába, örültem, hogy állnak és működnek…)
- némelyik oszlop ferde. Igen, én is látom…. Némelyik alatt többször cseréltem a parafa – magasítást , más oszlopok alja nem süllyedt, nem ferdült el.

 
Összefoglalva : tele vannak tervezési és kivitelezési hibákkal, de készek, működnek, és az enyéim…


Szinte hihetetlen, hogy én csináltam őket, és nagyon örülök nekik.


Mindenkinek kellemes karácsonyi ünnepeket !


nobolond