A mellékvonali vasúti személyszállítás lehet, hogy nem drága (főleg a fővonalihoz képest tényleg nem), de mindenképpen drágább, mint a buszos.
Legyen egy Bz, amiben ugyanaz a motor van, mint egy buszban, ugyanannyit fogyaszt, a mv. bére is legyen a buszsofőrével egyező, ugyanannyi utast szállít el, lehet K.N rendszer, de két hátránya (sajnos) biztosan van:
1. valamilyen "rejtélyes" okból még egy alacsony színvonalú jármű ára is magasabb, mint egy hasonló színvonalú buszé,
2. a pálya fenntartására ha sokat nem is, de valamit csak kell költeni, ha más nem, a dolgozók pályafelügyeletet biztosítanak, az útátjárót, kitérőket is folyamatosan ellenőrizni kell. Csak eltörik egy-két heveder, elllopják a síncsavart, hadd ne soroljam.
Nyilvánvaló, ha ezeket amúgy is megcsinálják (pl. teherforgalom miatt) akkor más a képlet, de nem ez a jellemző.