Tisztelt fórumozók!
Van egy jó hírem: október közepétől egy újabb Hammond orgona vetette meg a lábát Magyarországon. Egy pár kollégával már beszéltem róla...
A kevésbé jó hír, hogy teljeskörű restaurálásra szorul szegény. Angliai, ebay-es vétel... a leírás szerint "valaki elkezdte choppolni, de sose fejezte be". A valóság rosszabb: valaki elkezdett összegyűjteni egy csomó alkatrészt, hogy egyszer majd lesz belőle orgona... Mindegy, most már muszáj lesz megcsinálnom, hogy legalább az erkölcsi győzelem az enyém legyen...
Az orgona egy A-100, és nagyjából mindene megvan. Sok-sok segítségre lesz szükségem tőletek...
Fotót is teszek majd fel, ha már látom a munka nagyságát...
Ami már látszik:
- van benne egy necklace reverb, ami 59-60-ra teszi a gyártási dátumot. ez 234V-os.
- a végfok és a preamp 117V-os. Alakul...
- a TG red cap, pl. 7430 van egy-két kondira írva, ami 1974-es gyártási dátumot feltételez... Ez szerencsére gyönyörű állapotú, narancssárga kerekek. első látásra OK.
- a billentyűzetbe benne van a percussion switch, de még fával van borítva a széle, továbbá az ellenállásdrótok még textilszigetelésűek... Foam problémám nem lesz :-)... Tehát ez is 196x előtti.
- A hangszórók viszont kerek mágnesesek...
egyszóval, sok minden van benne...
A projekt előreláthatóan kb. 1 évig fog tartani... Tervem szerint A100 Semi-Chop lesz belőle (ilyen: http://www.b3sforsale.com/orga100pics.html), esetleg olyan kivitelben, hogy kb. 4 pillangózárral az alsó és felső rész szétszedhető, ha mégis kisautóval kell vinni... Itt mondjuk a pedál meg a preamp csatlakoztatása a felső részhez megoldandó. A preampot neem akarom felülre betenni, a trafó szórása meg a súly miatt...
Kérdéseim/kéréseim első körben:
1. Honnan tudom meg beindítás nélkül, hogy milyen frekvenciás a generátor (egyelőre nem forog, mert a starter motor még nincs rajta és a run motor rugós csatolása is hiányzik)? Abból, hogy a start motor előtétellenállása 250 Ohm, azt saccolom, hogy a generátor 60 Hz-es...hacsak nem cserélte le valaki az ellenállást...
2. Honnan tudok olcsón szerezni 230 / 117 V -os trafót? (Az 50/60 Hz konverzió még ráér, egyelőre forogjon...)
3. Van egy nem triviális problémám: a felső manuál takarósint (amelyiken a hammond felirat lenne) kicserélték egy alsó manuál takarósinre. Ez keskenyebb, ezért jelenleg a felső manuál alá belátni. Valakinek van ilyenje esetleg eladó? Ha nincs, tud valaki méretet adni? Lehajtogattatnám valakivel (ha ugyanolyan, mint a felső, csak hossszabb, akkor elég egyszerű lesz...)
4. A run motorról honnan lehet megtudni, hogy 50 v. 60 Hz-es? Ha csak szétszedéssel, hogy lehet szétszedni? A kuplungtányér vagy a scanner fogaskerék lejön valahogy, vagy inkább nem akarom szétszedni?
Egyelőre ennyi, további részletek később.
Üdv,
mancso