Annak idején többen is javasoltuk itt a fórumon, hogy vezessék be a csúcsidei, és a csúcsidőn kívüli követést.
Ezt a DKV-nál - nagyon helyesen - meg is tették.
DE!
Két különböző dolog az, hogy feltüntetjük a két időszak időbeni eltéréseit; és hogy egy kivitelezhetetlen idnulási rendszert építünk erre a menetrendre. Egy fejlett (tömeg)közlekedési rendszerrel rendelkező városban (vagy talán a villamosvonalakon is) kivitelezhető ez a rendszer, de máshol nem.
Egy ilyen rendszer működéséhez vagy rengeteg buszsáv kéne (ami itt nem nagyon van), vagy egy olyan idilli állapot, hogy a menetidő 1-es időszak alatt mindvégig ugyanannyi kocsi legyen az utcán, ugyanolyan gyorsan szálljanak fel/le az utasok, mindenki kiengedje a járművet a megállóból, mindig zöldutat kapjon, stb. stb.
Lássunk a lehetőségeket:
1. A járművezető pontosan indul minden megállóból. Olyan helyeken is megáll, ahol se fel- se leszálló nincs (az öböl nélküli megállóknál így fel is tartja a közúti forgalmat).
Tételezzük fel, hogy a Kadosa utcáról percre pontosan indul a busz, majd a Buszállomás és a Csokonai Színház megállók között (papíron 2 perc!) beragad a dugóba, és 5 perc késéssel érkezik a Színház elé!
Eredmény: a köcsög sofőr nem tarjta be a menetrendet, késve érkezik.
2. A járművezető a rutinjára hagyatkozik, nem álldogál feleslegesen a Kadosa utcánál, hamarabb érkezik a Buszállomáshoz, és időben ér a Csokonai Színházhoz.
Ezalatt a Kadosa utcán, a valós érkezési indulási időben megérkezik pár utas, és hiába várják a buszt.
Eredmény: a köcsög sofőr nem tartja be a menetrendet, korábban megy el a megállóból.
A jelenlegi rendszerrel egyrészt az utasnak ártanak, mivel a végállomási indulás nincs feltüntetve. Jóval kiszámíthatóbb lenne a rendszer, ha tudnám, hogy szombat este a 19-es nem 20, hanem 15 perc alatt ér ki a Faraktár utcáig, de a táblán azt látnám, hogy a Sámsoni útról mikor indul. A hajamra kenhetem, hogy a Faraktárról (papíron) mikor indul.
Másrészt a járművezetőket hozzák kellemetlen helyzetbe. Mindezt azért, mert egy felelőtlen DKV-s "szakember" azt nyilatkozta, hogy többet nem lesznek hamarabb induló buszok.
A javaslatom az lenne, hogy ötvözzék a régi, és az új rendszert. Menetidő 1-2-3 legyen feltűntetve, és ne csak az aktuális megállóhelyétől, hanem a teljes viszonylaton!
Az indulási idők között pedig a végállomástól való indulás legyen feltüntetve.
Egyébként is, milyen dolog az, hogy az egyik sorban még a "Pontos közlekedés, kiszámítható szolgáltatás" szlogent hirdetjük, pár centivel lejjebb pedig azt, hogy "A városi közlekedés sajátosságai miatt néhány perces menetrendi eltérések előfordulhatnak" ? :)