Európa egyik legdurvább, normál nyomközű hegyi pályája nagyjából folyamatos 35 ezrelékes emelkedőben van (Brennerbahn, Ausztria).
Ennek ellenére rövid szakaszokon még Magyarországon is előfordulnak ennél durvább emelkedők is. Fontos viszont, hogy a modellvonat jóval kevésbé tud lendületet megtartani, mint a nagyvasúti.
Tehát, ha a modellhűségre mégy, elvileg a 35-40 ezrelék a maximum, de ugye ezt senki nem fogja szögmérővel méregetni. A helyzet az, hogy modellben a 20 ezrelék is igen meredeknek látszik, különösen, ha nem szép, nagy, elnyújtott dombok között történik, hanem valami támfalas-töltéses megoldásban.
Modellezési gyakorlati szempontból pedig a kísérletezést javaslom: fogj egy lécet, tegyél rá sínt, és nézd meg, hogy az általad kívánt szerelvény az általad kívánt sebességgel milyen emelkedőn megy föl kényelmesen, erőlködés nélkül!