Slijepac Most Creative Commons License 2011.07.30 0 0 4643

Európa egyik legdurvább, normál nyomközű hegyi pályája nagyjából folyamatos 35 ezrelékes emelkedőben van (Brennerbahn, Ausztria).

 

Ennek ellenére rövid szakaszokon még Magyarországon is előfordulnak ennél durvább emelkedők is. Fontos viszont, hogy a modellvonat jóval kevésbé tud lendületet megtartani, mint a nagyvasúti.

 

Tehát, ha a modellhűségre mégy, elvileg a 35-40 ezrelék a maximum, de ugye ezt senki nem fogja szögmérővel méregetni. A helyzet az, hogy modellben a 20 ezrelék is igen meredeknek látszik, különösen, ha nem szép, nagy, elnyújtott dombok között történik, hanem valami támfalas-töltéses megoldásban.

 

Modellezési gyakorlati szempontból pedig a kísérletezést javaslom: fogj egy lécet, tegyél rá sínt, és nézd meg, hogy az általad kívánt szerelvény az általad kívánt sebességgel milyen emelkedőn megy föl kényelmesen, erőlködés nélkül!

Előzmény: dude78 (4583)