Engem már kifejezetten szórakoztat, hogy tanulatlanságodat faragatlan stílusban adod állandóan elő. Mulatságos, de komolyan!
A kombinált közlekedés egy bizonyítottan jó dolog. Olyan távolságon, ahol a teljes kerékpározás nem vállalható, ott érdemes kipótolni közösségi közlekedési eszközökkel. Több világvárosban még (elővárosi) buszokon is sok kerékpárt szállítanak. Mit jelent ez egy Érd - Budapest Belváros viszonylatban? Érden kerékpárral 10 perc alatt Parkvárosból Felsőn van az ember, 30 perc a Déli, 10 perc az Erzsébet tér. 50 perc alatt és (bérlettel számolva) 405 Ft-ból a munkahelyén van az ingázó (ha a munkáltató a jogszabály adta lehetőséggel élve téríti a bérlet 83%-át, akkor csak százvalahány forintból). Ugyanez kerékpár nélkül Volán + MÁV + BKV kombóval 25 + 30 + 25 = 80 perc és 642 Ft (amiből a két helyi bérletet nem térítheti a munkáltató). Természetesen fals a számítás, mert a kerékpár sincsen ingyen. A kerékpár+MÁV kombóval egy év alatt a kerékpár is megeszik kb 10.000 Ft anyagköltséget (fék, gumi, olaj, akkutöltés, ruházat, stb.), ami napi kb. 40 Ft. És itt jön a csavar, amit nem veszel figyelembe: a kerékpár-MÁV kombóval csak 18 km-t tekerek egy nap, ha csak kerékpárral megyek, akkor 50 km-t. Ebben az esetben az anyagköltség napi 110 ft. És még nem is ez a lényeg: napi 18 km tekerés egy átlagos fizikumú embernek meg sem kottyan, könnyed testmozgás. Napi 50 km tekerés azonban 2-3 óra testmozgás, ami fokozott energiabevitelt jelent. Saját tapasztalat, akár kétszer annyit is eszek, ha napokig csak kerékpárral járok (a többlet ételbevitel igénye már a 3.-4. napon jelentkezik), ez napi 800-1000 ft-tal több költség, ha a belvárosi árakkal számolsz. Ez azt jelenti, hogy mind az utazási időd, mind a költségeid több, mint kétszeresére emelkedik. És még mindig nem beszéltünk a környezeti teherről: mivel ez az élelmiszer nagy eséllyel nagyüzemi mezőgazdaságból származik, melynek a környezeti terhelése igen magas, ezzel a közlekedésssel az ilyen irányú környezeti terhelést is növeled (a szervezetedbe juttatott növényvédőszer- és utánérlelőszer-maradványokról még nem is beszéltünk). Ellenben a korszerű elővárosi nyomvonalas közösségi közlekedés egy személyre vetítve kevesebb terhelést jelent (az egy másik kérdés, hogy a közlekedéssel és az élelmiszertermeléssel járó terhelés is csökkenthető lenne szélerőművekkel és biogazdálkodással, mindkettőért küzdök is).
Szóval, ha már tudatosságról meg környezetvédelemről beszélünk, akkor kb. ezeket kell mérlegelni. Egyáltalán nem 1-2 szendvics kérdése.
Ja, a "tudatos környezetvédelem" fogalmát engedelmeddel ezentúl terjeszteni fogom (természetesen by ifjunyugger :) )