v_peti (37882)
Azért az északi területeket nem keverjük össze Európa közepével!
Valóban nem célszerű, viszont nem csábító számodra egy olyan hely, ahol a közút tényleg csak ráhordó szerepű, és amíg az úthálózat szigetüzemű marad (pár évig még biztosan), addig ez az állapot nem is változik meg? :)
manhattani (37884)
El, a "nagyker" szállítása megoldható.
De már városon belül, ahhoz út kell.
Bizony, minden sarokra elég problémás volna sajátcélú vágányokat kihuzigálni. Bár a vasút speciális helyzetéből adódóan Vorkuta városában (a szigetüzemű közúttal rendelkezők egyike) aránylag sűrű a sajátcélú vasúthálózat. Amire rátesz egy lapáttal a város speciális helyzete (szénbányászat).
Egyszer valaki mondta nekem, hogy a falvakba miért nem vonattal viszik a napi élelmiszert.
Az RZsD egyik speciális szolgáltatása a kenyérszállítás. Eldugott mikrotelepülések, amelyek valamirevaló úttal esetleg nem is rendelkeznek, viszont pont ott halad el a vasút, hasznát veszik ennek. Mindenütt megállós helyi vonatokba sorozzák a kenyérszállító kocsit (ez általában poggyászkocsi kialakítású), és aki szeretne "vasúti kenyeret", az a menetrend szerinti időben kiballag a lakóházától egy köpésnyire található megállóba vagy kisállomásra, és vásárol egy-két veknivel. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy nyereséges ez a szolgáltatás, viszont a ráfordítások úgy aránylanak a teherszállításból származó bevételekhez, hogy a kenyérszállítókra az összes vasúti vezető csak legyint: működjenek nyugodtan, nem zavarnak senkit.
vrobee (37887)
Speciális helyzet, mint a bányavárosoké mindig: létük egyetlen termékre van föltéve. De ebben a képletben a vasút mellékszál.
Annyira nem mellékszál, mert a városlakóknak munkát ad a közcélú meg a sajátcélú része egyaránt. :) Mindent a szénre feltenni veszélyes. Persze, a szén iránt van és lesz kereslet, de Oroszországban - többek között - szénből is rengeteg van, és az egyes bányacégek versenyeznek a piacért. Ha az adott város környékén a szénkitermelés megdrágul, akkor a bányacég másik lelőhely után néz, és a város éhenhal. Ha az ottani városoknak volna közúti kapcsolatuk egymással, akkor nem kizárólag a vasútra jellemző "nagyker-nagyságrendekkel" történne az árumozgás, hanem természetes módon kialakulna emellett a "kisker-nagyságrend". És ez magával vonhatná a széntől való, részleges elrugaszkodást: a városok lakói másféle tevékenységek után nézhetnének, amit ugyanúgy értékesíthetnének a szomszéd város lakói felé, mert ott nekik olyanjuk nincs (és viszont). És ha már vicitopic, érdekes gondolatkísérlet lehet, hogy vajon a fővonallal párhuzamosan fektetett "kisker-vasúttal", avagy "kisker-közutat" helyettesítő vicinálissal megoldható volna-e mindez? Mert ha a válasz egyértelmű "nem", az akár válasz lehet a vicik haláltusájára Európa közepén is.
hm