Amennyiben kiragadunk egy mellékvonalat példának. Az ominózus vicinális már kezdetek kezdetekor azért épült hosszabbra, vagy rövidebbre,mert az állami finanszírozás azt követelte meg és ugye vagy át kellett menni a gróf úr birtokán a a vasútnak vagy nem.
Butaság 1:
A mai vicinálisaink 99,9%-a NEM állami beruházásként épült, hanem magántőkéből, magánvasútnak. (HÉV-nek).
Az állam szerepe minimális volt, a jogszabályi feltételek előírására és azok betartásának ellenőrzésére terjedt ki.
-----------------------------
Amennyiben a 60-as években átépítették a vasutvonalat akkor meg jött a Nagy Testvér meg a hadi szempontok, nehogy az állomás miatt lebombázzák a falut......
Butaság 2:
a hazai vicinálisok megtartásába vagy megszüntetésébe se a nagy testvér nem szólt bele, se hadi szempontok.
az "átkosban" az országok közötti fegyveres harc megindulásától számítva nem számoltak egységes, működő vasúthálózattal.
1960-/1970-től a hazai katonai vezetés a mozgósítás, felvonulás és a béke idejű hadszintérelőkészítés időszakában számolt vasúti szállítással.