Tzp Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37791

Teljesen felesleges elmélkedni, a vasúti személyszállítás Mo-on gyakorlatilag mindenhol veszteséges. Talán csak Bp és az agglomeráció közti összeköttetésben nem. Egyszerüen nincsennek nagy települések, hogy esélye legyen. A vasút önmagában sem feltétlenül olcsóbb, mint a busz, ha meg az infrastruktúrát is hozzászámoljuk, akkor meg garantáltan rosszabb megoldás. Szerencsés helyzet az ha a teherszállítás eltart egy vonalat és mellé be lehet rakni a személyszállítást. De gyanítom ez ritka.

 

A nagyobb települések, mint Pécs és Szeged, közti összeköttetés is közigazgatási szempontból érdekes, gazdaságilag masszív veszteség. Jó lenne egy 160-180 km/h-s személyszállító gerinchálózat az országban. Biztos hogy veszteséges lenne, de társadalmilag, közigazgatásilag talán lenne értelme, hogy biztosítva legyen az értelmes összeköttetés. Busz max 90-el megy, vonat röhögve 180-al. Rövid távolságon nem számít, de Győr-Debrecen viszonyban már igen.

 

Ezekből következik, hogy a mellékvonalaknak garantáltan lőttek. Nincs gazdaságilag értékelhető megoldás rájuk. Nem véletlen, hogy a kifejezetten vasútbarát országok is fele akkora vasúti hálózatot üzemeltetnek, mint mi. De gyanítom, még így is problémás ott is sok vonal. Az olcsó és környezetbarát vasút mítoszával le kell számolni, ott kell használni a vonatot, ahol valóban előnyben van: a nagy mennyiségű vagy nagy sebességű szállítás.

Előzmény: Lovrin (37783)