Hát el tudom képzelni, hogy van valamennyi különbség az egyes finanszírozási módok közt. De azt nem hiszem, hogy nagyságrend
Valószínűleg nincs is, és senki nem is gondolja, hogy ekkora költségbeli különbségek lehetnek. De a cikkel kapcsolatban annyit érdemes lenne megemlíteni:
Ha az állam egy adott utópályaszakaszt az adott évi költségvetéséből épít meg, akkor az egyszeri (nagy) beruházási összegként szerepel. (Ugyanígy lehetne egy hasonló módon felújított vasútvonalnál is). Ezek után ezzel a szakasszal a fenntartáson kívül semmi extra költsége nem lenne. (legalábbis ilyen 6X milliárdos éves tétel nem)
De, ha megépít PPP konstrukcióban egy autópályát, akkor annak a költségét hosszú távra osztja el, amelynek az éves tételei, (bár töredékei az előző bekezdésben vett egyszeri megépítési költségnél) még ígyis jóval nagyobbak az üzemeltetés költségeinél. Plusz a következő és a rákövetkező évek költségvetését is ugyanúgy leterhelik, és lehet szívni a fogunkat, hogy honnan is kéne előhalászni az adott évi részletet.
Így minden évben lehet tökjó lehúzó cikkeket írogatni arról, hogy bezzeg ez az autópálya milyen rohadtul veszteséges is. Holott hosszú távon csak kisebb mértékben drágább, mintha egy összegben fizettem volna ki egy adott évben (mint esetleg más korábban megépült szakaszok esetében). Érdekes módon, ha az állam saját pénzből maga megépít egy szakaszt, akkor arról nem születnek ilyen cikkek, hogy most ebben az évben a rákönyvelt értékcsökkenés mennyivel nagyobb is, mint az adott szakaszon beszedett bevétel. Holott simán lehetne vizsgálgatni a korábban megépített szakaszokat is ily módon is. (Persze lehet azok valamivel forgalmasabbak és így több bevétel keletkezik rajtuk, de azokat is simán le lehetne írni rohadtul veszteségesnek)
Valamint nem tudjuk milyen a részletek ütemezése (de, ha utánakeresnék lehet tudnám), hogy valószínűleg jóval kevesebb év alatt fizeti ki az állam a beruházónak a pénzt, mint az autópálya várt élettartama, így később meg közel nem lesz már ilyen veszteséges. Szóval önmagukban ezek a cikkek is tökjók arra, hogy megvezessék az olvasót.
Sőt, valószínűsítem, hogy a közeljövőben nem ez lesz az egyetlen ilyen sem, különféle indíttatásokból vezérelve.