Sziasztok!
Első kérdésem, elsősorban a nagyvasúti működést ismerők számára szól (azért írom ide, mert sokszor a nagyvasúti topikokban kevésbé értenek ehhez, mint a modellezők :).
Lesz egy fafeldolgozóm. A feldolgozó főépülete megvan, lásd a képet. A terveim szerint a ház egyik oldalához a faárut elvivő gépjárművek, a másik oldalára egy vágány futna, ahonnan a daru kiemelné a vagonokból a faanyagot (esetleg a feldolgozott fát vissza is rakhatja, de ez opcionális elképzelés).Terveim szerint 3 - nem több, nem kevesebb -, 2 tengelyes, rakoncás vagon fog odaférni, úgy, hogy mindegyik be tudjon állni a daru alá.
A kérdésem pedig az, hogy mindez a valóságban hogy működik, működhet-e úgy, ahogy én azt elképzelem? Azt gondolom, hogy az állomásról betolja egy mozdony (nem iparmozdony, hanem pl. állomási tartalék, vagy tolató) a 3 vagont a daru alá. Ez eddig OK.
Viszont! Hogyan történik a 3 vagon mozgatása? Hiszen miután az egyik vagonból kiszedte a daru a fát, a másik kettőnek kéne aláállnia. Ilyenkor mindig újra meg újra be kéne jönnie az állomási mozdonynak? Vagy megvárja, amíg mindhárom vagonból kipakolnak? Ez utóbbi nem tűnik túl reálisnak, hiszen az állomási mozdonynak más dolga is van. Mivel egy kis fafeldolgozóról beszélünk, 1 iparvágánnyal, így a saját iparmozdony sem reális.
Nekem az jutott az eszembe - mármint, hogy így akár működhetne a valóságban! - , hogy szét lehet kapcsolni az egyes vagonokat és enyhén lejtős pályát építeni, ami az ütközőbak felé lejt. A vagonok kereke ki van ékelve. Amikor a legelső vagonból kiszedik a fát, szépen kiveszik az ékeket és a vagon békésen elgurul az ütközőbakig. Majd később a másik kettő is így tesz. Ilyen létezik? Vagy hogy csinálják ezt a valóságban? (Pontosabban hogyan csinálták, hiszen a '80-as évek kelet-német viszonyait igyekszem modellezni.)
