Tisztelt Fórumtársak!
Az utóbbi idöben sokat foglalkoztam a Hammond orgona Lezlin keresztüli hangfelfételével. Tudom, hogy vannak már "bejáratott" technikák, és az így készült felvételekből nagyon sokat meg is hallgattam. Volt ami tetszett, és volt ami nem. Elsősorban azokban a felvételekben találtam (számomra) kivetni valót, ahol lassú volt a téma, és choralban több körön keresztül kitartott akkord volt hallható. Sajnos egy jobb mikrofon elég csúnyán "meghallotta" amikor a felső tölcsér a mikrofonok előtt elhaladva az első belső sarok felé fordult. Ott tapasztaltam egy jól hallható "bicsaklást" a hangban. Ezért arra gondoltam, hogy jó lenne lekerekíteni a tölcsérek üregét. Vettem is vékony jól hajlítható farost lemezt erre a célra, és behajlítottam az üregbe. Nem tökéletes köríve lett, hanem egy exponenciális csigavonal. Az eredmény magáért beszélt, csak egy problémám volt, hogy nem lehetett hallani a különbséget a hangban, amikor háttal volt a sugárzó tölcsér a mikrofonoknak. Ezért a furnér lemezre, egy vastagabb bolyhos szőnyegpadló fel lett ragasztva. Így már kellemes kiegyenlített balról-jobbra, és a tompább jobbról-balra úszó hangja lett. Sajnos tremoloba kapcsolva egy jól sikerült szélturbina lett belőle:-) Amit egy saját készítésű nagyméretű popfilterrel sikerült kijavítani, és a mikrofonokra szélzaj csökkentő szivacsot kellett pluszban felhúzni. Ezzel a módszerrel sikerült kiküszöbölni a durva "huppogó" zajt, viszont megmaradt a tölcsér saját suhogásának a zaja. Ezzel élő maradt a felvett hang.
A mikrofonozáshoz három darab (egy kicsit megbuherált) BEAG MD210-es mikrofont használtam, felül szembe fordított ORTF szitémával, alul egy mikorfon, dobrotort takaró lemezt meghagyva a helyén, és a mikrofon előtt egy sk. készített dupla szövetes popfiltert alkalmaztam.
Remélem hasznosítható lesz valakinek ez a pár sor/tapasztalat.
Üdv. M.



Ui.: A mikrofon állványt külön erre a célra készítettem.