blink_182 Creative Commons License 2011.04.29 0 0 212

A korábbiakban már említettem a Lotus 88-at. Az egyetlen ikerkasznis F1-es autó, amely végül soha nem versenyezhetett és nem mutathatta meg a benne rejlő potenciált.

 

Ez az autó készült a Lotusnál az 1981-es szezonra és mint oly sokszor Chapman most is valami újat talált ki. Ez volt az úgynevezett ikerkaszni, mely nagyon egyszerűen fogalmazva, két karosszériát jelent az autó alvázán. Valójában azonban inkább egyik a másikban. A belső hordozta az aerodinamikai elemeket és a cockpitet valamint ez vette fel a légpárnahatás nyomását. A külső kasznin nem voltak szárnyak hanem egy hatalmas légpárna generáló egység volt a kocsi elejétől a végéig mely már önmagában is hatalmas leszorító erőt produkált. A kocsi másik sajátossága volt hogy a megnövekedett szerkezeti súly miatt, a belső kaszni elemeit nagyrészt karbonszálas anyagból készítették (hasonlóan a McLaren MP4/1-hez). Az autót Ford Cosworth DFV-vel szerelték.

 

Az első három futamra (USA, Brazilia, Argentina) el is vitte a csapat az autót. Az első két futamon megvisgálták és szabályosnak találták, de mindkétszer a pénteki szabadedzés közben fekete zászlóval kiintették őket, így az előző évi modellel kellett versenyezniük.

 

Argentinában aztán a szabadedzésig se jutottak mert a FISA emberei úgy ítélték meg hogy az autó szabálytalan és be is tiltották a használatát. Chapman nyomást próbált gyakorolni a szövetségre és ezért nem mentek el az idény negyedik futamára San Marino-ba, de ezzel csak maguktól vett el egy lehetőséget a pontszerzésre.

 

Az autót közbe áttervezték és a Brit Nagydíjra (9. futam) elkészült a B variáns. Az eredmény nem volt más mint az első két futamon. Szabadedzés majd kizárás, sőt azonnali betiltás...

 

Az autó végül soha nem állhatott rajthoz így nem tudjuk meg mi lett volna ha...

 

Egy érdekes adat a végére. Egy éveleji teszten Paul Ricard-ban az akkoriban harmat gyenge Alfa Romeokat egy másodpercel verték. Kérdés hogy ezért a hőstettért egyáltalán érdemes volt-e küzdeni.

 

Valószínűleg az autó soha nem lett volna igazán versenyképes, de olyan technikai újításokatt honosított volna és honosított is meg amik az akkori vezetésnek (FISA/FOCA) nem állt érdekében a turbo korszak hajnalán.

 

Végül pár kép!

 

a belső kaszni   a külső kasznia külső kaszni az alvázzal

 

 

 

a kész autó     a Lotus 88B és Chapman (háttal)