Törölt nick Creative Commons License 2011.04.26 0 0 5771

Én személyesen is jól elbeszélgetnék veled is, mert eddig sem személyeskedtem, picit ki voltál hegyezve. Itt a fórumon amúgy is lejött, hogy akik ilyen autót vesznek, az átlagnál messze nagyvonalúbbak, dörzsöltebbek, szeretnek élni...

Akkor műszakilag tovább göngyölítve egy kis adalék:

 

"

1. kompresszor, 2. kondenzátor, 3. szárítószűrő, 4. expanziós szelep, 5. hőcserélő, 6. nyomáskapcsoló

A klimatizálás legfontosabb alapkérdése a teljesítmény, vagyis hogy mekkora és milyen hőszigetelésű területet kell mennyire gyorsan lehűteni. Ennek kiszámítását az autógyártók (nyilván a klímagyártókkal együttműködve) már egy-egy típus fejlesztésekor elvégzik, így a hatékonyságra elvileg nem lehet panasz. De csak elvileg, mert az autókba épített 3-4,5 kW teljesítményű rendszerek dolgát számos más műszaki paraméter könnyíti vagy nehezíti.

Elsőként kell említeni az adott jármű szellőztetőrendszerének hatékonyságát, vagyis a levegőszállító csatornák hálózatának sűrűségét, illetve az utastér légbeömlőinek számát és elhelyezkedését. Ezután következik az autó, pontosabban az utastér hőszigetelése, ami egy olcsóbb autóban magátótól értetődőden gyengébb, hiszen vékonyabbak az ablakok, minimális a hő- és zajszigetelés; de ide tartozik még az üvegfelületek aránya és a motor teljesítménye is.

Utóbbi a gyártók szerint ma már nincs hatással a klíma teljesítményére. A 80 lóerő alatti autók tulajdonosai azért erről másképpen vélekednek. Pedig elvileg tényleg nem lehetne különbség, hiszen a klíma kompresszora viszkokuplungos, vagyis a fordulatszámtól függetlenül képeselőállítani a szükséges teljesítményt. Ráadásul a klímavezérlést ma már az autó elektronikus irányítóközpontja végzi (ahová minden elektronikus felügyeletű rendszertől befutnak információk), vagyis optimális a műszaki környezet.

Előfordulhat olyan eset is, amikor a klíma kompresszorának teljesítményét megelőzi az autó biztonságos közlekedése: sok berendezés kikapcsolja a kompresszort, amikor a vezető padlógázt ad. Sajnos a gyengébb autók tulajdonosainak meg kell szokniuk, hogy a kompresszornak szükséges pár lóerő néha eléggé visszafogja az autót, de emiatt van az is, hogy az alapjárati fordulatszám is megemelkedik néha.

A klímaberendezés működése erősebb autókban természetesen hatékonyabb, ezeknél akár 4-6 fokos levegő befújására is alkalmas lehet a rendszer, míg a szerényebb képességű klíma, gyengébb motorú autó párosnál ez 12-15 fok lehet. Ráadásul kétszáz lóerő környékén már nem hiányzik az elveszített teljesítmény sem."

 

Magasabb gázpedál állásnál, de inkább úgy mondanám terhelésnél én azt vettem észre, hogy a mi autóink is kikapcsolják a klímát. (kivéve AC MAX állásban)

Bár a fogyasztás növekedés-csökkenés azt gondolom a klíma használatakor nem egyenesen arányos a klíma -legyen a mi autónkban cirka 5kw- és a jó esetben rendelkezésre álló 157kw (Murkeltől elnézést, nála sokkal több:)) hányadosával, de mégis nagyjából számolhatunk vele.  

Tehát egy 50kw-os 8l-es fogyasztású autó amibe "paraszt" klíma van, többet ehet egy literrel a klíma használatával, de egy 160kw-os 15literes fogyasztású "intelligensebb" klímával felszerelt autó fogyasztáscsökkenése szerintem nem releváns klíma nélkül sem.

A fogyasztás optimalizálása természetesen jogos igény, senki nem otthon nyomtatja (remélhetőleg) a pénzt, de erről sokat írtunk korábban.

Ötlet: pl. klíma marad, Dynotab használ... 

 

 

Előzmény: mutantattila (5769)