Kedves Oncogito!
A szombat mint parancsolat avult el, de a szombattartás továbbra is választható. Ezt mondja legalábbis Pál azzal, hogy aki a napot tartja, ne ítélje el azt, aki minden napot egyformának tart, és viszont. Ezellen hiába érvelsz olyan hatáskeltő szavakkal, mint hogy "Isten hazug lenne, vagy szándékosan vezetne félre, vagy igyekezne "modern" lenni?" Mert attól, hogy egy parancsolatból választható gyakorlat lesz, nem lesz hazug az Isten. Az általad kicsúfolt "modernitás" pedig idestova kétezer éves lesz, ti. az apostoli zsinat és Pál levelei óta fennáll az a helyzet, hogy a szombattörvény elavult, és a szombattartás immár csak választható.
A szombatot szintén mint parancsolatot veti el (tekinti elavultnak) a legtöbb keresztény felekezet, és nem mint választható gyakorlatot. Annyiban viszont jogosan szállnak szembe a klasszikus szombatizmussal, amennyiben az kötelezőnek hirdeti a szombattartást.
A vasárnap nem "pótolja" a szombatot, mert a szombatot nem kell "pótolni" (mint afféle szükséges dolgot). A vasárnap a r.k. felekezetben csakugyan hagyomány, de ez legyen az ő gondjuk. A protestánsok nem hivatkoznak és nem is szorulnak semmiféle hagyományra a vasárnap kapcsán (noha Newman bíboros ezt igyekezett rájuk verni), hanem egyszerű gyakorlati rendelkezésként kezelik, amely meg is változtatható. Ezellen nemigen működnek a hagyományt utáltató kifogásaid.
"Isten mást rendel és megint mást ír a szívbe?" - Ezt pl. a körülmetélkedés kapcsán én is kérdezhetném tőled.
"Nem kell tárgy, ami vallási tisztelet eszköze legyen, de az ember úgy dönt, hogy mégis kell." - Miről beszélsz? Tán a keresztről? Akkor miért nekem írod ezt (már másodszor)?
"Mielőtt megint a törvénykezés jutna erről eszedbe - nem raknék én senki nyakába terhet parancsolattal. Csak nem értem, hogy ezekre figyelmeztetni miért vált ki akkora ellenállást?" - Nem én írtam, hogy a szívbe írt törvény nem lehet "teljesen más," mint a rendelés. Ellenkezőleg, én fenntartottam, hogy a szombat mint rendelés már nem érvényes, úgyhogy a szombattartás immár nem kötelező. Akárhogy vizsgáljuk, ez teljesen ellentétes a korábbi parancsolattal, ami szerint a szombattartás kötelező volt.