Kedves Ösztöke!
Az igaz, hogy a szombattartás a törvény egyik tétele, de a szombat megtörése nem feltétlenül törvényszegés, csak alapértelmezésben az. Jézus éppen a kivételek igazolására hivatkozott a körülmetélésre, a kútba esett ökör kihúzására, a kalásztépés védelmében pedig az éhes Dávid szükséghazugságára.
E tekintetben tehát a szombattörés bűnös volta alól bibliai, sőt jézusi tekintélyű kivételt találunk már az ószövetség idején is. Hasonló kivételt az Isten nevének hiábavaló felvétele mint bűnös cselekedet alól nem találunk.
Jézus engedelmessége olyan törvényi követelmények teljesítésében is megnyilvánult, amiket nekünk nem kell hasonlóképp magunkra vennünk: ilyen pl. a körülmetélkedés és az ételtilalmak. Áldozatot sem kell bemutatnunk, és tisztulás végett sem kell szertartásoknak alávetnünk magunkat. Ezért pusztán Jézus engedelmességének mintáját felmutatva nem tudod a szombati munkaszünetet mint parancsot az újszövetségi egyházra rábizonyítani.
Kifejezetten a Jézusról itt idézett esetektől független véleményemként említettem azt, amit te most újfent a sárcsinálással és a kalásztépéssel akarsz összefüggésbe hozni (vagyis hogy az újszövetségi hívők számára a szombati munkaszünet már nem kötelező), és persze eljutsz oda, hogy amazokból nem vezethető le. Hát nem is csoda, hiszen szerintem is független a kettő.
A szombat természetesen több volt, mint a levita papság és a templomi áldozatok - ahogyan a tisztátalansági törvények vagy a törzsi öröklési szabályok is bővebb körűek emezeknél, mégsem kell ezeket is ráhúzni az újszövetségi egyházra.
Jézusnak az a szava, miszerint ő nem törli el a törvényt, és aki megszegi a legkisebb parancsolatot, a legkisebb lesz a mennyek országában - nem igényli, hogy minden parancsolatot a maga eredeti szövegezésében tartsunk meg. Az "amíg minden be nem teljesedik" kitétel arra utalhat, hogy miután az illető parancsolat beletorkollik valamely újszövetségi elvbe vagy parancsolatba, az eredeti szövegezése (jó eséllyel) elavul. A szombat pedig beletorkollott abba az elvbe, hogy "igyekezzünk bemenni az ő nyugalmába" (Zsid 4), vagyis párosítsuk hittel a hirdetett igét. Távol legyen hát, hogy e szombat ellen tanítsak vagy cselekedjem. De a szombati munkaszünet parancsa a maga eredeti szövegezésében bizony elavult, és azon parancsolatok közé tartozik, amelyek tekintetében nem szabad hagyni, hogy némelyek ítélkezőleg ránk telepedjenek (Kol 2,16).