Nemo Creative Commons License 2011.04.11 0 0 408

Kedves Oncogito!

 

A vasárnap manapság csak annyira hivatalos munkaszüneti nap, ahogy március tizenötödike. Megszegése közjogilag nem értelmezhető, vallásilag meg nem szankcionálható (kivéve ott, ahol az állam a konzervatív római katolicizmusnak tett efféle gesztusokat).

 

Jézus valóban a szombatot tartotta és azt szegte meg a sárcsinálással meg a kalásztépéssal - de az újszövetség életbe lépésével ezek mind megavultak, azaz kikerültek a kötelező parancsolatok közül. Jézus követői nem fizetnek templomadót, holott Jézus fizeztett. Nem metélkednek körül (legalábbis nincs ilyen kötelezettségük), noha Jézus enek is alávetette magát. Jézus a szombatnak is ura, de ettől nem lesz a szombat a keresztényeknek az ura. Az önkéntes megtartás pedig máris nem parancsolat, és nem törvény, amit meg lehetne szegni.

 

Pál nem beszél semmi olyasmiről, hogy ha valaki napot akar tartani, akkor az szombat legyen. A vasárnap persze ma nem a szombat felcserélése más napra, és az erre irányuló r.k. ideológiát a reformáció elutasította. Hasonlóan a karácsony sem kötelező vallásos ünnep, legalábbis ott nem, ahol én kereszténységem első éveit töltöttem. Az pedig, hogy Jézus nem azon a napon született, régóta vitatott kérdés, ráadásul nem érv a karácsony mint szeretetünnep ellen (aminek a mai emeberek többsége tartja). Ha azonban Jézus születését valamely másik napon jobb volna megünnepelni, és a szeretetünnepet oda áttenni, én hajlanék arra is.

 

"Jézus feddte a farizeusokat, mert felcserélték Isten rendelését emberi hagyománnyal. Azzal hogy ma bárki azt mondja, elavult, Jézus felmentett alóla - tévedést hint el." - Itt érdemes megkülönböztetni az újszövetségben is megmaradó erkölcsi törvényt (mely a szívünkbe íródik) a kultikus törvénytől (amely árnyékként elavult). Jézus beszélt törvényként a körülmetélésről is, mégsem kell ezt megtartanunk.

 

"Vajon ez is a törvénykezés benyomását kelti benned...?" - No persze, amit Jézus feddőleg mondott a farizeusoknak, azt nem kell az egyházra parancsolatként ráverni, különösen az apostoli zsinat után.

 

A többiben nem találtam érvet, időm nincs, ezért itt befejezem.

Előzmény: oncogito (406)