Szia! A művet nem olvastam, de gondolom hasonlók lehetnek benne, mint amit a nyitott szemmel járó ember tapasztal nyugaton.
És fontos, hogy mire vonatkozik a Biblia explicit tiltása. Az arra vonatkozik, hogy ne csináljunk olyan teremtményeknek ábrázolsását, amit ezután istenként tisztelünk. Akkor ez egy sokkal nagyobb veszély volt, mint ma. De hoyg mennyire nem arra vonatkozott a tiltás, hogy ne csináljunk a helyes Istentisztelet keretein belül kiemelt tiszteletben részesített tárgyakat, az abból is látszik, hoyg pár fejezettel e parancs után Isten megparancsolja, hogy készítsenek egy ládát, amelyre faragjanak rá két mennyei élőlényt, amihez ha valaki csak hozzá is ér, az halállal lakozik, és amelyen keresztül ő Mózessel kommunikál, hogy rendezzék be a sátor-tmeplomot meglepően díszesen, stb. Egyszer Némóból is kicsikartam, hogy a Tízparancsolat alapján valóban nem bálványimádás az ikontisztelet. CCsak az emeberek többsége nincs tisztában azzal, hoyg mi is van pontosna tiltva a Bibliában. Merthogy nem az, hoyg amikor ábrázolható fromát ölt isten, akkor tilos a megtestesülés tárgyi tanúságait elkészíteni és tisztelni, és hogy csupasz tmeplomban gyűljünk össze. Soha nem volt olyan lecsupaszított egyik tmeplom vagy zsinagóga sem az emebriség történelmében, mint egyes protestáns templomok. Az ortodox tmeplomok nem kisebb célt tűznek ki maguk elé, minthogy megszüntesség a menny és a föld közötti válaszóvonalat, hiszel az Egyházban, amely Krisztus teste nem lehet meghasonlás, és ezért ilyenek a mi templomaink. Gyakorlatilag egész Ukrajna megtérése az ortodox templomok és istentoiszteletek mennyei hangulatának köszönhető. Aki még nem volt ortodoy istentiszteleten )különösen ünnepin, húsvétin), annak fogalma sincs, milyen is lehet egy igazi Liturgia, az ahogy azt már évszázadok óta végzik, és sosem merült fel igazi igény arra, hogy a többezer éves formán változtassunk, akármilyen kultúrában és korban is volt zajlott az ortodox istentisztelet. (Legrégebbik Liturgiánk egyébként Jakab Apostol nevéhez fűződik, aki Jézsu test szerinti rokona volt!)
Egyébként azzal egyetértek, hogy az istentiszteleti tágyakat sem szabad imádni vagy okkult erőt tulajdonítani nekik. A megszentelt tárgyak tulajdonképpen nem mások, mint olyan tárgyak (akárcsak a szent emberek), amik betöltik azt a szent célt, amellyel Isten eredetileg megteremtette őket, megáldva egyúttal az emebr természetátalakító tevékenységét is. Ezzel a tevékenységgel ugyanis Isten gyermekei a föld anyagát is Isten szolgálatába, Isten dicsőítésére képesek átformálni. Ez a lényeg. És vajon nem ugyanez történik azzal, amikor az ember papírt gyárt, és arra azokat a történeteket, igéket írja le nyomdafestékkel, amik Istenről tesznek tanúságot? Ugyanez van az ikonfestő esetében is. A fa anyaga, a festék művészi felkenése révén az anyag Krisztus tanúja lesz, isteni tartalmakat fog hordozni. Az ikonokat is meg szokták szentelni, nem válhat akármilyen alkotás istentiszteleti tárggyá, csak amit az Egyház annak fogad el. Addig nem is részesülnek ezek különösebb tiszteletben.
A szinkretizmusban mi sem hiszünk, lévén, hoyg egyfajta legkisebb közös nevező talaján létrejövő egység hatlaams károkat okozna az Egyház színvonalának. Az "alliansz"-ról még nem hallottam. Mi igazából annak az egységnek a helyreállításában hiszünk és törekszünk, amely a korai Egyházban megvolt az első évezredben. A korai egyházatyákat mi is tiszteljük és gyakran hivatkozunk rájuk. Szobrok nálunk sincsennek, a 2 diemenziós ikonok a maguk belső perspektívájával a 3D-s szobroknál sokkal finomabban jelzik, hogy más dimenzióba tartozó dolgokat ábrázolnak. A szenttéavatás - mint oly sok minden más - kevésbé jogiasabb, és inkább spontánabb folyamat nálunk, mint a katolikusoknál. Az Apostoli Hitvallást mi is elfogadjuk, de a nyilvános istentiszteleteken (és magán imákban is) inkább a Níkea-Konstantinápolyi Hitvallást mondjuk. A Biblia számunkra is a Hagyomány legfontosabb eleme, de nem a Hagyomány felett, hanem a Hagyoményon belül él, szánukra ugyanis a nagybetűs hagyomány nem az emebri hagyományokkal egyenlő, hanem ezt a fogalmat hazsnáljuk Isten és az emebr világ kezdete óta tartó kapcoslatának minden szent elemének gyújtőfogalmára. A Hagyomány maga az Élet Istenben. Az Eucharisztia pedig egy hatalmas nagy téma!
Egyébként van honlapotok? A miénkből a legjobb a www.szimandron.hu , ahol Imrényi Tibor pap (személyesen ismerem) Katekézise foglalja össze legjobban az Ortodox tanítást. De én is nyitottam egy topikot, igaz, nem től pörgős, de talkán jobb is így:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9200662