Szerintem, a mellékvonalak MÁV-mentesítése két okból tudna jelentős, akár 70%-os költségcsökkenést is hozni.
- Az egyik a "ráosztott" költségek csökkenése, kvázi eltűnése,
- a másik a helyi "okosságok", takarékoskodások révén.
Nemzetgazdasági szinten ez sajnos nem tud 70%-ot hozni, mert:
-a ráosztott költségeket akkor más vonalakra osztják rá, tehát ebből nulla megtakarítás lesz, sőt,
-másrészt a helyi okosságok bevezetése, mint pl. kalauz nélküli közlekedés, egyben bevételkiesést is okoz az államnál (pl járulék és adó soron)
De hangsúlyozom, mindez csak a jelenlegi műszaki állapotok melletti szcenárió. Amint egy leválasztott mellékvonal üzemeltetője fejleszteni akar, pl. új eszköz, pályafelújítás, állomások rendbehozatala, brutálisan megnövekednek a költségei. Vagy ha bármilyen természeti csapás éri a vonalat, neadjisten egy nagyobb műtárgy cserére szorul, máris irdatlan költségek merülnek fel, melyek nagysárgendileg térnek el a bevételtől, illetve a közúti pótlás költségétől.