"Mennyi szerinted az a városnagyság, ami alatt nincs jövője egy mellékvonalnak?"
Én nem ilyen negatívan látom a dolgot. Azt nézem inkább, hogy hol lehet jövője egy mellékvonalnak, a vonzásközponti város lakosságszáma alapján.
Szerintem ez kb. milliós. Magyarországon persze ez teljesen mindegy, hogy 300 ezer vagy másfél millió a "limit", ugyanazok a városok esnek bele, illetve ki.
Azért milliós, mert egy ekkora városnak általában már van akkora területe, és ehhez kapcsolódóan vannak akkora elővárosai is, és mobilitási igényei is, hogy a területen - ha ma még nem is, de hamarosan - egyre nehezebb lesz közúton áthatolni, így a kötöttpálya időelőnye már akár érvényesülhet is. Egy egymilliós városban már - a mai, rózsaszín paramétereink mellett - életképes lehet egy villamoshálózat is, amiből már akár tram-traint is lehet szerkeszteni.
Ez persze csak egy feltétel, de önmagában sem nem szükséges, sem nem elégséges. Sokminden kell ahhoz, hogy egy mellékvonal életképes legyen. A legjobb az, ha van érdemi teherszállítás a vonalon. Ha a vonal a teherszállításból fenntartható, akkor akár kisebb városok között is lehet vonattal szórakozni úgy, hogy az ne terhelje agyon a megrendelőt.
Egy egymilliós városnál már jó eséllyel a személyszállítási szerep tudja indokolni a vonalak fenntartásást, - de ez még korántsem jelent nyereségességet, csak fontosságot.