Nagyon becsülöm, hogy szereted a 38-as vonalat. Szép dolog, hogy érvelsz mellette, és mindent megteszel ami tőled telhetik, hogy a 38-as vonalnak hasonlóan szép jövője legyen, mint amilyen a múltban volt.
Én is, és több ismerősöm is hasonlóképpen vagyunk egynémely, a szívünkhöz közelálló vasútvonallal kapcsolatban.
De egy valamit ne felejts el: mint ahogy az országban többfelé, így Nagyatádon is véget fog érni a vasút fénykora.
Én, és több ismerősöm is el tudja mondani konkrét példákkal, anekdotákkal, konkrét évszámokkal és menetrendváltásokkal, hogy:
- melyik évben és miért romlott le a vasúti pálya, és lassult a közlekedés
- melyik évben és miért újították fel a párhuzamos utat
- melyik évben és miért növelte kínálatát hirtelen a Volán
- melyik évben és miért csökkentte kínálatát a vasút
- melyik évben és miért szüntették meg a szolgálatot a vasút állomásain, hogy azután ne legyen váróterem és utastájékoztatás
- melyik évben és miért szedtek fel itt és ott különféle vágányokat a vonal mentén.
Ha a kilencvenes évek közepén fórumoztam volna, tele tudtam volna rakni a fórumot olyan képekkel és hírekkel, hogy a szívemhez közeláló vasúti mellékvonalon:
- egyik állomáson a délutáni diákvonatról 120 ember szállt le (minden nap)
- másik állomáson egyetlen nap alatt 52 vasúti kocsit raktak meg.
De ez elmúlt!
Nagyatád vasútja abban a különleges helyzetben van, hogy azok a tendenciák, melyek a magyar vasúthálózaton már végigsöpörtek (vagy éppen zajlanak, lásd nagykereki vonal), és csak romokat hagytak maguk után, Somogy ezen világ elől félig elzárt részén még nem jelentkeztek.
Ha lényegesen nem változik Magyarországon a:
- Volán hozzáállása
- MÁV hozzáállása
- közlekedésért felelős minisztérium hozzáállása (jogi és pénzügyi szabályozás),
akkor Nagyatádon is látni lehet a közeljövőben:
- igényekhez nem igazodó szerelvénynagyságot (átmeneti zsúfoltság)
- rendszeresen előforduló vonatkimaradásokat, késéseket a vasúti járművek műszaki állapota miatt
- vasúti pálya műszaki leromlását
- ebből eredő teherforgalmi és személyszállítási visszaesést
- közutak építését és felújítását
- ebből eredő buszos kínálatbővítést (új út esetén)
- forgali szolgálat egyszerűsítését, majd megszüntetését
- ebből eredő vasúti forgalmi zavarokat
- továbbá váróterem és utastájékoztatás megszüntetését
- üresen vagy majnem üresen közlekedő vonatokat
- kihasználatlanná tett vágányok felszedését.
És akkor Nagyatádon is azt lehet mondani, amikor az ember végignéz az ürességtől kongó vasútállomáson: Sic transit gloria mundi.