kombi: "ha végre a közúti oldal is a valós pályaköltségeket fizetné meg..."
Néhány adalék:
http://internet.kozut.hu/szakmai/orszagos_kozutak_adatai/eredmenyek/Documents/AZ%20ORSZ%C3%81GOS%20K%C3%96ZUTAK%202009.%20%C3%89VRE%20VONATKOZ%C3%93%20KERESZTMETSZETI%20FORGALMA.pdf
A fenti holnap szerint a napi forgalmi teljesítmény az országos közúthálózat 31 000 km-én (Budapest teljes hálózata, valamint az önkormányzati utak nincsenek benne) :
- szgk+kisteherautó+mkp 92 millió járműkm
- autóbusz (szóló és csuklós) 4 millió járműkm
- tehergépkocsi (>3,5 t) 14 millió járműkm
http://www.automenedzser.hu/hirek/20110112_MASZ.aspx
"2,959 milliárd literre csökkent az üzemanyagfogyasztás a magyar piacon a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint."
A jövedéki adó ebből 120 Ft/l (benzin), illetve 97 Ft/l (gázolaj).
Ezt az "adót" más szektoroktól eltérően (ott nincs jövedéki adó) a közlekedők fizetik meg.
Ha csak ennek a 15%-át az útra fordítják, az már 50 mrd forint. Régen ugyebár ehhez hasonló volt az útalap, ami az eladott üzemanyag adótartalmának egy része volt.
http://www.kti.hu/uploads/konferencia/volgyesi.pps
A költségvetésből nyúljtott állami támgatás: 41 mrd Ft.
Szakmai igények szerint ez 120 mrd forint lenne (ahhoz, hogy a közúthálózat nézzen is ki valahogy), ami a jövedéki adó 36%-a lenne.