Mi a helyzet Paks felé? Hogyan váltható ki ott a menetrendszerinti busz vonattal?
Megoldható.
Először is illik megvizsgálni a Paksról, Paksra utazók utazási szokásait.
Ebben nagy segítség lehet a KSH ..."...a lakossági közösségi és egyéni közlekedés jellemzői..."....című kiadványa.
Paksról jelenleg a távozók és érkezők közel 70%-a egyéni közlekedési eszközzel (szgk, motor, kerékpár, stb.) közlekedik.
Marad egy kb. 25-30%-os arány, akik közösségi közlekedési eszközt vesznek igénybe.
Ők 4 főirányba, elágazásokat is figyelembe véve 6 irányba hagyják el a várost, illetve 6 irányból érkeznek a városba.
A 6 irányból 5 irány esetén NINCS vasút.
Pontosabban az északi távozási irány két aliránya között fekszik a 42-es vasútvonal, tehát összesítve a városból távozók/érkezők 4 iránya vasúti szempontból indiferens, míg az északi irány lehet a vizsgálat célja.
A közösségi közlekedési eszközökkel északi irányba naponta X fő távozik/érkezik.
Közülük a Madocsa és Bölcske községekbe/ből tartókat a ma már kevesek által vállalt viszonylag nagy rágyaloglási távolság miatt, mint vasúti utasokat elfelejthetjük.
Jelenleg az általad kiváltani tervezett autóbuszok Paksról reggel 5.00 és este 19,40 között naponta 30 eljutást biztosítanak Dunaföldvárra, 25 és 55 perc közötti menetidővel.
Ezt kellene kiváltani, helyetttesíteni vonattal.
Éppen megoldható.
Az autóbuszok nagy része NEM Paks és Dunaföldvár között közlekedik, hanem áthaladó távolsági járatok vagy Budapest felé, vagy az Alföldre.
Hasonló a helyzet ha a Paks Dunaújváros viszonylatot vizsgálod.
Itt már a buszos kínálat is csekélyebb, kb. 20 autóbusz van naponta és irányonként.
Ez is megoldható vonattal is.
Mi szükséges hozzá ?
- Paks és Dunaföldvár között legalább kettő de inkább három helyen vonatkeresztre kiépített vasúti megállási hely legyen, viszonylag közel azonos távolságra egymástól.
- 30 perces követés a vonatoknak.
- helyi járati csatlakozás Dunaföldvár vasúti megállóhelynél a városba.
- ......................
Amennyiben ezt sikerül megteremteni akkor a Paks városából/ba érkezők/indulók mai, 0%-os vasúti részesedése akár 1-2%-ra igen szerencsés körülmények együttes hatására 2-3%-ra is felemelhető lenne.
ahol keresni valója van a vasútnak az a Paks-Dunaföldvár illetve a Paks-Dunaújváros viszonylat lehet.