Nemo Creative Commons License 2011.02.11 0 0 2589

Köszönöm a tisztázást.

 

"Tehát,a reinkarnáció,mint tétel egy létező dolog volt már akkor is,máskülönben nem ment volna a vita róla..." - És azt is tudjuk, hogy milyen gyökerei voltak ennek a tételnek a Bibliában: szinte semmi. Órigenész erre való utalásai jórészt spekuláción alapulnak, nem homi, azóta kigyomlált bibliai helyeken. Keresztelő János nem Illés "reinkarnációja" volt: az Illés szellemével és erejével való visszatérés már Illés és Elizeus példáján is megvalósult, márpedig tudjuk, hogy Elizeus korábban született, mint hogy Illés a mennybe ment volna. Tehát csak a rajtuk nyugvó prófétai kenet volt azonos (illetve fokozatosan nagyobb), nem pedig az emberi lélek.

 

"Az Újszövetségből azonban az első három században szinte mindenünnen kigyomlálták a reinkarnációra utaló részeket." - Vannak a birtokunkban a III. századból is eléggé hosszú bibliai kéziratok, fordítások, patrisztikus idézetek. Egyikben sincs nyoma kigyomlált újszövetségi reinkarnációs passzusnak.

 

"325-ben a Niceai zsinaton lezárták a kánont" - A niceai zsinat nem zárt le semmiféle kánont. Fennmaradt iratai nem szólnak efféléről.

 

"Rögzítették a Credót - a Hiszekegyet is" - A niceai zsinaton nem a Hiszekegyet rögzítették, hanem az ennek alapján álló, de sokkal bővebb niceai hitvallást. A Hiszekegy soha nem kapott megerősítést egyetemes zsinaton. Nem is csoda: szövege olyan rövid volt, hogy 325-ben már nem lehetett az ortodoxia mércéjének tekinteni.

 

"az egyházatyák, az igazi misztikusok, Szent Ágoston, Alexandriai Kelemen, Órigenész, vagy Bonaventura mindig kacérkodtak a reinkarnáció gondolatával, s rejtjelezve beleszőtték tanításaikba" - Ezzel konkrétumok hiányában nemigen tudok mit kezdeni. De a "rejtjelezve" szó sokat elárul arról, hogy ez a Dúl Antal mennyire adhat konkrét patrisztikus bizonyítékot.

 

"Jusztiniánusz császár úgy kívánta a Konstantinápolyi iskola, és ezzel a Bizánci Birodalom hegemóniáját megerősíteni, hogy a rivális Alexandriai iskola egyháztanítóit sorra elítéltette." - Akkor már inkább az Órigenésznél akkorra már nagyobb tekintélyűvé vált Alexandriai Cirillt kellett volna elítélnie. De az 553-as zsinaton nem őt, hanem az antiókhiai teológia bizonyos iratait ítélték el (a Három fejezetet), sőt az őrá hivatkozó monofizitáknak igyekezett valamiképpen a kedvében járni, mert velük keresett egységet (Hénótikon). elük szemben még a nyugati egyházrésszel való szakítást is megkockáztatta (Vigilius kiátkozásával). Konstantinápolyi iskola pedig nemigen létezett.

 

"ezt  a testet,  amelyre  korábban  szüksége volt,  de amely  a to­vábbiakban megváltozott  állapotában nem megfelelő  többé, leveti egyszer és  egy  másikra cseréli. " - Ahogy idézted is, erre Órigenésznek nem bibliai, hanem spekulatív alapja volt: "Megfelel-e  valami  jobban  az értelemnek" stb.


"Szent  Ágoston  (i.u.   354-430)   a  Contra Academicds-ban Platón re­inkarnációját tárgyalja" - Dehogy azt tárgyalja. Platón és mások nézeteit tárgyalja.

 

"Platón  egy követőjénél, aki annyira hasonlít  mesterére,  hogy  azt gondolhatnánk, együtt éltek, vagy  méginkább  -  az őket   elválasztó  hosszú   időre  való  tekintettel, Platón újjászületett  Plotinusként." - Ez azonban nyilvánvaló képletes beszéd, és az eszméik rokonságára utal.

 

"A  XV.  századi   Firenzében,  Italiában, a  Medic i ház  védelme alatt  Platón tanai és a reinkarnáció  fogalma újjáéledtek." - És jellemzően nem bibliai, hanem pogány alapon.

Előzmény: Spirit1 (2586)