"új skoda 1.3-1.6-os motorba valót adnak a vaterán 5500-ért"
Mivel az ezen átmenő levegőt fogod éveken át belélegezni, ezért szerintem csakis vadiúj hűtőt szabad venni, de még azt is lemosnám+sterilizálnám a végleges beépítés előtt.
(plusz az éveken át lengedező enyhe olajszag a lakásban ;)
"Akkor 30kw hőcserét kéne elvinnie egy ekkora hűtőnek?"
Amikor az autód motorja
- éppen teljes teljesítménnyel dolgozik (padlógáz),
- ami mondjuk kb 60 kW
- ennek egy része fizikai mozgássá alakul
- ennek egy másik része a motorblokkról + kipufogóról + kipufogógázban + stb távozik
- a vízhűtőd felülete kb 90 fokos
- a belépő légáram hőmérséklete mondjuk 20 fokos tehát a hőlépcső 70 fok (és nem 4-6 fok)
- a hőcserélőn áthaladó légáram mértéke meg mondjuk TÍZ EZER köbméter/óra (és nem száz m3/h)
...akkor a hűtőd valóban kb 30 kilowatt hőcserét végez
Minden más esetben kevesebbet, sokkal enyhébb esetben sokkal kevesebbet ;)
A viszonylag lassú légáramot a hűtő rácsain többszöri átvezetéssel kompenzálnám: U vagy S alakú légáram. U alakúnál a legalsó pontról könnyű elvezetni a kondenzvizet, az S alakú légáram viszont egyenletes átmelegítést/hőelosztást, majdhogynem ellenáramú hőcserélőt eredményez.
A várható hatásfok megsaccolásához meg a következőt találtam ki:
1: saccold meg egy-két autóhűtő össz hőátadó felületének méretét (összes lemez két oldala)
2: keress olyan (hasonló hőcserélő méretű) gyári kalorifert, aminek ismerjük a gyári hatásfok adatait hűtő üzemmódban és szintén ki meg tudjuk saccolni a felületét
... oszt ebből már lehet némi kiindulási alapunk a számoláshoz...