Railroadman Creative Commons License 2011.01.08 0 0 36029

Nagyon nem akarok belefolyni, de ezen megakadt a szemem, hogy így benéztem ide.

 

"2. Egy mozdony 80-100 tonna. Tehát csak önmaga mozgatására annyi energia megy el, amin közúton már amúgy is szállíthatsz. Tehát nem olyan egyszerű egálba hozni a kettő költségét."

 

Egy 80 tonnás, négy tengelyes mozdony teljesítményszükséglete 80-nál kb. ~140kW, 90-nél is kevesebb, mint 200kW (gördülőcsapágyazás esetén).

Ha veszünk egy ugyanilyen teljesítményű kisteherautót, akkor kb. 3-5tonna hasznos terhet lehetne vele legfeljebb ugyanezzel a sebességgel szállítani (ugyanakkor a motor már eléggé határon üzemel).

 

Ezt tulajdonképpen nincs is így értelme vizsgálni, hiszen a vasúti jármű előnye pont akkor mutatkozik meg, amikor sok kocsi egymás mögé van kapcsolva, rengeteget megspórolva így a légellenálláson.

 

Sokkal lényegesebb, hogy egy ilyen mozdony hazai pályaviszonyok közepette simán elvontat 1400-1500 tonnát 90-el, ami tömegnek ezen sebességgel történő vontatásához sík pályán mintegy 950-1100kW teljesítmény szükséges a vontatójármű kerekeinél számítva, plusz egy mai korszerű villanymozdony nem V43 színvonalon gyorsítja fel az ekkora vonatot.

Az pedig a másik apró nüansz, hogy ez a vonat 4-5 ezrelékes lejtőn már nem igényel vontatást.

 

A közúti járműnél meg 40 tonna megengedett össztömeget átlag 400-440kW teljesítményű vontatóval kell kiszolgálni (persze sík úttesten, egyenletes sebességnél ezt a teljesítményt nem igényli).

Most a költségek (a vasutak pl. a repüléssel szemben komoly környezetterhelési járulékokat fizetnek), vagy a kötöttpályás működéssel kapcsolatos korlátok más lapra tartoznak, de fizikai tekintetben a vasúti szállításnak összehasonlíthatatlan előnye van.

Előzmény: Tzp (36007)