"Én kedvelem a vasutat."
Takács is. Sőt, Csanádi György is kedvelte.
"Simán el szoktam mélázni egy-egy jól sikerült képen egy vonatról."
Nekem is tetszenek a régi autóbuszokról készült fényképek. Meg maguk a régi buszok is.
"Volt amikor csináltam egy országtérképet Mo-ról, és bejelöltem a nagyobb városok elhelyezkedését, hogy jobban lássam, hova lenne érdemes nagysebességű vasutat építeni :)"
Magyarországon olyan kicsiny távolságok vannak, hogy belföldi forgalomban elég a 120 km/ó sebesség. Max 140, de az már luxus. Felesleges.
"Kétvágányú, villamosított, 160 km/h-ra alkalmas pálya is autópálya árban van. El tudod képzelni, hogy ilyennel behálózzuk Mo-t?"
Nem engem kérdeztél, de én nem tudom elképzelni, hogy 160 km/ó sebességű vasútvonalakkl behálózzuk Magyarországot. Felesleges lenne ilyen kis távolságokon.
"Nem véletlen, hogy ilyen rossz állapotú mindenhol a vasút."
A mondat első fele igaz. Valóban nem véletlen, hanem szándékos cselekedetek összességének eredménye. A mondat második fele nem igaz: nem mindenhol rossz állapotú a vasút.
"Autópályát is alig tudunk építeni nemhogy vasutat."
Amit építeni akarunk, azt építünk. Ha a döntéshozó belföldi hajózócsatornákat akarna látni mindenfelé, akkor azt építenénk. Ma Magyarországon belföldi forgalomban a döntéshozó nem akar vasutat látni (kivétel elővárosi és IC, de ezek a vonalhálózatnak csak csekély részét teszik ki). Belföldi vasúti teherforgalmat meg egyáltalán nem akar látni a döntéshozó.
"De még a vicinálisok szintjén is drága építeni vasutat."
Mit jelent a "vicinálisok szintjén"? Mit jelent, hogy "drága"? Mihez képest? Milyen izzócsere-együttható mellett?
"Sima egyvágányú, nem villamosított, mondjuk max 80-100 km/h-ra alkalmas vonal is, ahogy legalábbis én kivettem, 400 millió forint alatt nem lehet egyszerűen megúszni."
Jelöld meg a forrást! Az ár hegyvidéki, dombvidéki, vagy síkvidéki vonalra vonatkozik? Milyen biztber tartalommal (ugyanis azt drágábban számolják, mint magát a vágányt)? És korábban felszedett vonal újjáépítése használt anyagból szerinted mennyi? Az is 400 millió?
"10 km/h-s szakaszok is vannak."
Melyek azok? Sok ilyen van?
"Ha fel akarnánk javítani mind a 3-4000 km-nyit abba meg beledöglenénk."
Ki mondta, hogy mind a 3-4000 km felújításra szorul?
"Belekerülne vagy ezer milliárd forintba az egész."
Ki mondta? Mert szerintem meg kifutná 100 milliárd Ft, és évtizedekig meg lenne oldva a mellékvonalak állapota (ennyi EU-s pénzt kapnak a két- és háromszámjegyű utak a következő három évben).
"Ráadásul a szinten tartása is rengeteg pénzt vinne el."
Milyen izzócsere-együtthatóval számolva (vagyis: ha nem a MÁV tartaná fenn, olcsóbb lenne)?
"Jelenleg a vasút ahelyett, hogy a gazdasági-társadalmi fejlődésünk egyik motorja lenne, inkább egy erősen visszahúzó ágazat."
A mondat igaz, de csak akkor, ha a "vasút" szó helyett "MÁV"-ot írunk. A vasút legnagyobb ellensége 1959 óta a MÁV.