Carpy! Biztos vagy abban, hogy ha minden költséget kiszámláznánk a buszközlekedésre, mint ahogy a vasúti közlekedésre minden ki van számlázva (hisz jól elkülöníthetővé tették a költségeket az elmúlt 20 év alatt sőt ha azt veszem alapul semmi mást nem csinál 20 év óta a MÁV, minthogy hogyan rendeljen hozzá költséghelyekhez tevékebnységeket, ahelyett hogy piacszerzéssel foglalkozna),
tehát ha a buszra is minden összetevő és szolgáltatás ki lenne számlázva, akkor lenne-e a világon nyereséges járat? Aligha. Nem tudná kitermelni a sok-sok kimutatott (és persze izzócsere-együtthatóval felszorzott) költésget.
Busz csak úgy lehet nyereséges, hogy állami eszközökkel annak tudják kimutatni. Egy KTE-tanulmányban azt olvastam, hogy a közúti közlekedésben a járműtömeg növekedésének ötödik hatványú mértékével nő az útrongálás. Ha így számolnánk a "küzúthasználati díjat", akkor más lenne a leányzó fekvése. Ez azt is jelenti, hogy a személygépkocsi-közlekedés jelentős mértékben keresztfinanszírozza a teherautót, autóbuszt.
Meg persze más költségek is vannak, melyeket ki lehetne vetni a buszokra, de az elvégzett munkáért a kistérségi társulás, önkormányzat, iskolák (van olyan suli előtti buszmegálló, ahol a pedellus tart tisztaságot, rendet) nem kér pénzt.
"Egyes mellékvonalakon is vannak olyan vonatok, amelyek 15 utassal akár nyereségesek is lehetnek."
Ezen a mondatodon most igencsak meglepődtem. Nem a tartalmán, ezt én már régóta tudom. Hanem hogy ezt te írod le. Mit értesz "akár" alatt?