Azért ne feledjük az eltpérő funkciókat. Pl. Pápáról Nemesgörzsönybe még lehet nyerő a busz, de Csornára már nem. Úgyhogy rossz kérdés a busz vagy vonat. Valódi párhuzamosság sincsen olyan sok, mint amennyinek látszik!
3 alappillér van, amit nem győzök elég sokszor hangsúlyozni, és ezt addig teszem, amíg érdemi megoldás nem születik, azaz legalább 4-5 helyen az országban megvalósul mind 3 pillére a tisztességes mellékvonali menetrendnek!!!
-Közös tarifa és bérletrendszer. Ez nemcsak azt jelenti, hogy Szombathelyről Sitkére elmehetek úgy is, hogy Sárvárig vonat, és onnan busz, vagy végig busz, hanem azt is, hogy ha a vonat+busz megoldást választom, akkor is egy bérlet kell csak és nem kettő!
Így elkerülhető az, hogy vesz valaki egy buszbérletet, és szív amiatt, hogy hétvégén 5 busz van, de 10 vonat, míg hétközben élvezi, hogy 15 busz van, és 10 vonat. (de az egyik irányba nem jó neki a vonat, ezért megy busszal, így buszbérlettel, na de emiatt, hétvégén is kénytelen buszozni).
-Összehangolt menetrend. Azaz a busz és a vonat nem rivalizál, hanem kiegészíti egymást. Persze így is lesznek egyszerre menések, különböző okokból, de kevesebb, mint eddig.
-Ráhordás és csatlakozás. Az összehangolás csak akkor ér valamit, ha az utas átszállhat a vonatról a buszra, és nem kell egy km-t gyalogolnia a buszállomásra. Vagy nem a vonat érkezése előtt megy el a busza.