Törölt nick Creative Commons License 2011.01.01 0 0 35775

Egy kis jövőbelátás az IHO-n: a következő három év EU-s pénzei közlekedésre.

 

http://www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4073:fejlesztesek-az-uj-evben&catid=1:nagyvasut&Itemid=3

 

Olvassunk bele!

 

"A vasúti fejlesztések számára mintegy kétszer akkora összeget biztosítanak, mint a közút számára: utóbbi 44,23 milliárd, míg a vasút 81,67 milliárd forintos keretet kap felújításokra, bővítésekre."

 

Hurrá! Előtérbe kerül a vasút fejlesztése a közúttal szemben! Ezért érdemes volt várni!

Olvassunk tovább, most jön a fekete leves és egyben a csattanó:

 

"A közút számára meghatározott forráson felül létezik egy úgynevezett „Térségi elérhetőség” keret is, összege 95,44 milliárd forint, és főként a gyorsforgalmi hálózatra kapcsolódó, azok elérhetőségét segítő úthálózat fejlesztését fedezi."

 

Puf neki:(

Akkor nem is olyan szép a dolog. Ha másod- harmad- negyedrendű utakra 95 milliárdot elköltenek, akkor bizony a magyar vasúti mellékvonalakon be lehet zárni a bótot.

 

Nem értem, vasúti másod- harmadrendű vonalon miért nem láétezik térségi elérhetőség javítása.

 

És az újságíró téves következtetést von le amikor ezt írja:

"a fejlesztési stratégia, fő irányvonalai egybeesnek azzal a gondolattal, amely elősegíti a közösségi közlekedés és a vasút versenyképességét az egyéni, közúti közlekedéssel."

 

Hát nem tudom. Aszfaltra 44,23 + 95,44 milliárdot költenek, míg sínre csak 81,67-et. Ráadásul a közútnak a teljes vertikumát érinti a fejlesztés, míg a vasútnak csak az országot átszelő folyosóit és egy-két elővárosi szakaszt. Hogy a cikkíró ebből hogyan olvasta ki a vasút versenyképességének növekedését az egyéni közlekedéssel szemben, arra kíváncsi volnék.

 

Úgy gondolom, a magyar vasút további három szűk esztendő elé nézhet. Ha a közút ekkora infrastrukturális lökést fog kapni, akkor további szeleteit fogja elveszíteni a vasúti személy- és áruszállítás.