Egy kis jövőbelátás az IHO-n: a következő három év EU-s pénzei közlekedésre.
http://www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4073:fejlesztesek-az-uj-evben&catid=1:nagyvasut&Itemid=3
Olvassunk bele!
"A vasúti fejlesztések számára mintegy kétszer akkora összeget biztosítanak, mint a közút számára: utóbbi 44,23 milliárd, míg a vasút 81,67 milliárd forintos keretet kap felújításokra, bővítésekre."
Hurrá! Előtérbe kerül a vasút fejlesztése a közúttal szemben! Ezért érdemes volt várni!
Olvassunk tovább, most jön a fekete leves és egyben a csattanó:
"A közút számára meghatározott forráson felül létezik egy úgynevezett „Térségi elérhetőség” keret is, összege 95,44 milliárd forint, és főként a gyorsforgalmi hálózatra kapcsolódó, azok elérhetőségét segítő úthálózat fejlesztését fedezi."
Puf neki:(
Akkor nem is olyan szép a dolog. Ha másod- harmad- negyedrendű utakra 95 milliárdot elköltenek, akkor bizony a magyar vasúti mellékvonalakon be lehet zárni a bótot.
Nem értem, vasúti másod- harmadrendű vonalon miért nem láétezik térségi elérhetőség javítása.
És az újságíró téves következtetést von le amikor ezt írja:
"a fejlesztési stratégia, fő irányvonalai egybeesnek azzal a gondolattal, amely elősegíti a közösségi közlekedés és a vasút versenyképességét az egyéni, közúti közlekedéssel."
Hát nem tudom. Aszfaltra 44,23 + 95,44 milliárdot költenek, míg sínre csak 81,67-et. Ráadásul a közútnak a teljes vertikumát érinti a fejlesztés, míg a vasútnak csak az országot átszelő folyosóit és egy-két elővárosi szakaszt. Hogy a cikkíró ebből hogyan olvasta ki a vasút versenyképességének növekedését az egyéni közlekedéssel szemben, arra kíváncsi volnék.
Úgy gondolom, a magyar vasút további három szűk esztendő elé nézhet. Ha a közút ekkora infrastrukturális lökést fog kapni, akkor további szeleteit fogja elveszíteni a vasúti személy- és áruszállítás.